Poštovani,

molim da mi temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke odgovorite na vijećničko pitanje u nastavku.

Kada sam 2019. godine postavila vijećničko pitanje vezano za osmišljavanje koncepta maškaranih zabava pod šatorom odnosno o tome postoje li kriteriji za izbor izvođača, s obzirom da su se te godine maškarane zabave pod šatorom pretvorile u seljačke derneke, dobila sam odgovor da glavni pokrovitelj Riječkog karnevala, u našem slučaju Zagrebačka pivovara, ima pravo na organizaciju koncerata, koje, uz nju, većinom dijelom financira i ovlašteni ugostitelj Pivovare. Zanimljivo, taj isti ovlašteni ugostitelj Zagrebačke pivovare upravo je zakupac koji je u prvom pozivu jedini izlicitirao lokaciju za Advent i to onu na Trgu riječke rezolucije, praktički glavni partner Turističke zajednice kod organizacije svih većih evenata u gradu.

U Gradskoj upravi zaključeno je da su Izmjene i dopune Odluke o korištenju površine javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja, za cilj imale dodatno unaprjeđenje Rijeka Adventa koji je prerastao u manifestaciju od velikog značaja za grad i građane i koji svake godine privlači sve veći broj poduzetnika zainteresiranih za poslovanje na Adventu, ali i posjetitelja te će iz tog razloga nadležne službe Grada Rijeke biti efikasnije u njegovom provođenju umjesto dosadašnje Turističke zajednice. Međutim, niti se Advent dodatno unaprijedio, niti je privukao veći broj poduzetnika, niti su građani na dobitku, niti su se službe Grada pokazale efikasnije; sve baš upravo suprotno i dodatno začinjeno gorkim osjećajem pogodovanja pojedincima.

  1. Hvalimo se uspjesima Adventa kao što se volimo hvaliti i Riječkim karnevalom. Smatramo da je to velika prilika za promociju grada i privlačenje turista. Stoga se odmah u startu nameće pitanje, zašto, pobogu, zapinjemo i od čistih „zicera“ uspijemo napraviti promašaj? Nekim čudom, Rijeka Advent ove godine imat će vidno siromašniji program u odnosu na proteklih nekoliko godina, a gradski proračun nakon provedenih natječaja za zakup javnih površina za adventske kućice, uprihodit će tek 37.865 eura, dok je prošle godine prihod od adventskih kućica bio 318.500 eura. Nakon dva provedena natječaja Grada Rijeke pronađeni su zakupci za samo DVIJE (Trg riječke rezolucije i Korzo) od ukupno sedam lokacija. Za preostalih pet lokacija nije se nitko javio, nema više ni Adventiranja u Verdijevoj, dosad najtraženiju lokaciju uz Trg riječke rezolucije. Prihod u usporedbi s 2022. godinom je pao za preko 80 posto. Hoće li itko snositi odgovornost, i tko?
  2. Zašto se ove godine kasnilo s objavom natječaja za zakup zbog čega se veći broj zakupaca nije ni javio na natječaj jer se nisu uspjeli stići organizirati i tehnički pripremiti u tako kratkom vremenskom roku? Grad Zagreb je svoj natječaj za adventske lokacije raspisao krajem proljeća. Turistička zajednica Grada Opatije krajem kolovoza. Zašto je Grad Rijeka čekao zadnji čas?
  3. Poznato je da su se još prošle godine tijekom natječaja za Advent 2022. pojavili sporni momenti, došlo je i do poništenja natječaja i ponavljanja javnog poziva, a već je tada dio ugostitelja bio nezadovoljan natječajnim uvjetima za Verdijevu ulicu. Tada se u zakup davalo 68 adventskih kućica u Rijeci, no za njih ukupno 28 nije bilo nikakvog interesa, odnosno nije stigla nijedna ponuda. Najveći interes bio je za adventske kućice na Trgu Riječke rezolucije i u Verdijevoj ulici pored kazališta. I nikakav vjetar ni buka nisu predstavljali prepreku tome. Prema riječima riječkih ugostitelja, problem u Verdijevoj ulici je nastao lani kada je odlučeno da se četiri lokacije predvide za ugostiteljske prikolice, a ne dvije kao što je bilo 2021. godine. Riječki ugostitelji, naime, ne posjeduju ugostiteljske prikolice i ne mogu ih iznajmiti jer u Hrvatskoj to nije moguće. Zašto se nisu uvažile njihove primjedbe, već ispada da se pogodovalo određenoj tvrtki koja posjeduje ugostiteljske prikolice, a koja je i dobila kompletan natječaj za ugostiteljske prikolice, čime se narušila poštena tržišna utakmica? Hoće li se u budućim natječajima to izmijeniti?
  4. Jedini uzroci ovogodišnjih rezultata natječaja su previsoke početne cijene zakupa javne površine i veliko kašnjenje natječaja, kao i činjenica da su tehnički troškovi organizacije i zabavnog programa u potpunosti prebačeni na zakupca. Hoće li se od iduće godine promijeniti uvjeti organizacije adventskog programa i prevenirati ovakav fijasko?

S poštovanjem,
Tea Mičić Badurina

Odgovor

Prije svega, važno je napomenuti kako je organizacija Adventa regulirana Odlukom o izmjenama i dopunama Odluke o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja koju je Gradsko vijeće Grada Rijeke donijelo na svojoj sjednici održanoj dana 28. rujna 2023. godine. Time je usvojen koncept natječaja za postavljanje privremenih objekata za organiziranje manifestacija u povodu božićnih blagdana prema konceptu davanja na korištenje površine javne namjene. Kao i za svako korištenje površine javne namjene, početni iznos naknade za korištenje obračunat je sukladno Odluci koju je donijelo Gradsko vijeće Grada Rijeke, odnosno sukladno odredbi članka 29. stavak 1. podstavak 3. Odluke. Javni natječaj objavljen je u skladu s odredbama navedene Odluke.

Podsjećam i da je, sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, Nacrt prijedloga Odluke o izmjenama i dopunama o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja bio objavljen na www.rijeka.hr radi provedbe savjetovanja s javnošću i to u trajanju od 30 dana, odnosno od 4. kolovoza 2023. godine do 3. rujna 2023. godine. Također, objava Nacrta prijedloga Odluke bila je popraćena i medijski te su svi zainteresirani građani, poduzetnici, pa i gradski vijećnici, kao i svi ostali subjekti u svojstvu zainteresirane javnosti mogli dostaviti svoje primjedbe na tekst Nacrta prijedloga Odluke. Niti jedna od pristiglih primjedbi nije se odnosila na odredbe koje reguliraju korištenje površine javne namjene za organiziranje manifestacija u povodu božićnih blagdana.

Također, u raspravi na sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke održanoj dana 28. rujna 2023. godine, nije postavljeno niti jedno pitanje vezano uz organizaciju manifestacija u povodu božićnih blagdana te je Gradsko vijeće donijelo Odluku o izmjenama i dopunama o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja.

Vezano za kašnjenje s objavom natječaja, podsjećam da je ključni razlog tome što je Grad Rijeka ove godine preuzeo Advent prema konceptu davanja na korištenje površine javne namjene za organizaciju Adventa, navod i stav Turističke zajednice grada Rijeke, o nalazu revizije prema kojem Turistička zajednica više ne bi bila u mogućnosti baviti se sa ovom gospodarskom djelatnosti. Naime, prilikom izrade izmjena Odluke još u travnju 2023. godine, predložen je koncept da se javna površina preda Turističkoj zajednici, bez naknade, radi organizacije Adventa.

S obzirom da je u međuvremenu dostavljen spomenuti stav Turističke zajednice, u najkraćem mogućem roku je predložen koncept na način kako je i usvojen Odlukom o  izmjenama i dopunama Odluke o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja. Odluka je sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama morala proći savjetovanje sa zainteresiranom javnosti u trajanju od 30 dana (od 4. kolovoza do 3. rujna 2023. godine) te je donošenje Odluke predloženo Gradskom vijeću na prvoj sjednici nakon provedenog savjetovanja. Odluka je stupila na snagu dana 12. listopada 2023. godine, a već 16. listopada 2023. godine, imenovano je Povjerenstvo za provođenje natječaja za dodjelu površina javne namjene za organizaciju manifestacija u povodu božićnih blagdana. Razvidno je stoga da je Povjerenstvo u vrlo kratkom roku od svega 10-ak dana, pripremilo tekst natječaja.

U idućoj godini organiziranja natječaja za dodjelu površina javne namjene za organizaciju manifestacija u povodu božićnih blagdana sukladno Odluci, već postoje osnovne pretpostavke da je Odluka donesena i da je na snazi pa slijedom navedenog nema zapreke da se sa razmatranjem i analizom uvjeta natječaja započne već početkom sljedeće godine.

U odnosu na pitanje članice Gradskoga vijeća, u dijelu koji se tiče ovogodišnjeg natječaja, podsjećam još jednom, da su uvjeti natječaja definirani Odlukom o izmjenama i dopunama Odluke o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja koju je na sjednici 28. rujna 2023. godine donijelo Gradsko vijeće Grada Rijeke. Na temelju ove Odluke, objavljen je javni natječaj za davanje na korištenje površina javne namjene za postavljanje privremenih objekata za organiziranje manifestacija u povodu božićnih blagdana u sklopu kojih se organizira prigodna prodaja i ugostiteljstvo u 2023. godini, kojim su transparentno i u skladu s odredbama Odluke definirani kriteriji i svi uvjeti, slijedom čega se otklanjaju bilo kakve mogućnosti da je došlo do narušavanja tržišne utakmice. Napominjem da je za određene lokacije bilo predviđeno da se iste mogu (ali ne moraju) koristiti za prodaju iz vozila. Također, natječajem je predviđeno da se opis cjelokupnog koncepta programa lokacije dostavlja u ponudi, čime se upravo nastojalo olakšati ponuditeljima.

Vezano za prošlogodišnju organizaciju Rijeka Adventa, kako navode iz Turističke zajednice grada Rijeke, svi odabrani zakupci po Javnom pozivu za dostavu ponuda za zakup adventskih kućica za prigodnu prodaju u sklopu manifestacije „Rijeka Advent“ iz 2022. godine odabrani su kriterijem najveće ponuđene cijene. Na lokaciji Verdijeva ulica, ponuđene su 4 pozicije za food prikolice i 4 ugostiteljske kućice (od ukupno 22 ponuđene). Ugostitelji koji nisu posjedovali prikolice mogli su dati ponude za 4 ugostiteljske kućice (što su i učinili) te su sve pozicije na navedenoj lokaciji zakupljene, a jedini uvjet, odnosno kriterij je bila najveća ponuđena cijena. Četiri pozicije za food prikolice zakupila su tri gospodarska subjekta (jedan iz Zadra i dva iz Rijeke). Također, za istaknuti je da je 2022. godine, broj pozicija za food prikolice povećan jednako kao što je povećan i broj ugostiteljskih kućica u odnosu na 2021. godinu.

Vezano uz kašnjenje natječaja, ali i cijenu zakupa, kao što sam prethodno naveo, početne cijene utvrđene su Odlukom o izmjenama i dopunama Odluke o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja koju je donijelo Gradsko vijeće Grada Rijeke na sjednici održanoj dana 28. rujna 2023. godine. Temeljem iste Odluke, Povjerenstvo je pripremilo natječaj tako da je predložilo površinu korištenja površine javne namjene i oznaku lokacija, vrijeme održavanja manifestacije, najmanji i najveći broj privremenih objekata koji se mogu postaviti na pojedinoj lokaciji, površinu privremenog objekta, namjenu privremenog objekta, smjernice za izgled privremenog objekta, kriterije i ostale uvjete za tekuću godinu te se eventualno u tom dijelu mogu promijeniti pojedini parametri natječaja, što će Povjerenstvo svakako razmotriti kao mogućnost, uvažavajući pritom stavove svih zainteresiranih strana.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović