Član Gradskog vijeća Vedran Vivoda je, temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, na upit građana, postavio pitanje:

Poštovani
molim da mi temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke odgovorite na sljedeća pitanja:
Grad Rijeka, Odjel gradske uprave za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem, krajem 2019. godine pokrenuo je nabavu i izradu Studije zelene infrastrukture Grada Rijeke, kao stručne podloge koja predstavlja integralni oblik sagledavanja otvorenih prostora te temelj za izradu Strategije zelene infrastrukture Grada Rijeke, a sve u cilju održivog razvoja prostora Grada koji prepoznaje i daje značaj zelenim/otvorenim prostorima i njihovim mnogobrojnim funkcijama (ekološkim, socijalnim, gospodarskih, zaštitnim i urbano morfološkim).

  1. Hoće li i kada će biti napravljena Strategija zelene infrastrukture Grada Rijeke?
  2. Zašto Grad Rijeka općenito ne postupa u skladu sa izrađenom Studijom zelene infrastrukture grada Rijeke?
  3. Zašto Grad Rijeka općenito ne postupa u skladu sa izrađenom Studijom zelene infrastrukture grada Rijeke u slučaju područja Bivia i Preluka, već se to područje proglasilo građevinskom zonom suprotno od naputaka iz Studije?
    Citiram Studiju:
    „Osim područja koja su zaštićena temeljem Zakona o zaštiti prirode i nadležne prostorno planske dokumentacija (PP Primorsko-goranske županije, PPU Grada Rijeke i GUP Grada Rijeke) predlažu se i dodatna područja koja je potrebno zaštititi za koje su izneseni zaštitni ciljevi i smjernice, a prikazana su u tablici (tablica 3).

Prilog pitanju Vedrana Vivode Strategija zelene infrastrukture Grada Rijeke

Park-šuma: Preluk-Pavlovac-Bivio-željeznička pruga Rijeka- Matulji

Na području park-šume autohtone šume na potezu Preluk-Pavlovac-Bivio-željeznička pruga Rijeka- Matulji, ne dozvoljava se krčenje i sječa šume, poljoprivredna obrada tla i druge radnje kojima se ugrožava zatečena vrijednost te gradnja i uređenje površine prometne i druge infrastrukture i slično. Na području iz ove točke dozvoljena je gradnja i uređenje odmorišta, vidikovaca, šumskih, pješačkih i biciklističkih staza, na način kojim se ne ugrožava stanje okoliša. Detaljnije mjere i uvjete zaštite područja iz ove točke moguće je odrediti stručnom podlogom ili prostornim planom užeg područja.“

Odgovor

Nekadašnji Odjel gradske uprave za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem, krajem 2019. godine pokrenuo je nabavu i izradu Studije zelene infrastrukture Grada Rijeke, kao stručne podloge koja predstavlja integralni oblik sagledavanja otvorenih prostora te temelj za izradu Strategije zelene infrastrukture Grada Rijeke, a sve u cilju održivog razvoja prostora Grada koji prepoznaje i daje značaj zelenim, odnosno otvorenim prostorima i njihovim brojnim funkcijama; ekološkim, socijalnim, gospodarskih, zaštitnim i urbano morfološkim.

Sukladno Planu savjetovanja sa zainteresiranom javnošću, Strategija zelene infrastrukture Grada Rijeke, točnije sada Strategija zelene urbane obnove Grada Rijeke, bit će upućena na savjetovanje sa zainteresiranom javnošću u prvom kvartalu ove godine i to u formi internetskog savjetovanja. Po izradi i objavi izvješća o javnom savjetovanju, izvješće će biti dostavljeno Gradskom vijeću Grada Rijeke, koje usvaja i donosi Strategiju zelene urbane obnove Grada Rijeke.

Pitanje zašto Grad Rijeka općenito ne postupa u skladu sa izrađenom Studijom zelene infrastrukture Grada Rijeke vrlo je općenito, odnosno nejasno je u kojem segmentu postupanja Grada Rijeke ono nije usklađeno sa spomenutom Studijom. Taj dokument nije toliko usmjeren na postupanje, koliko predstavlja analitičku podlogu za izradu Strategije zelene urbane obnove Grada Rijeke koja je strateški alat kojim se za istraživano područje definira Vizija razvoja, izrađuje detaljan plan i propisuje set strateških i detaljnih mjera za implementaciju Vizije i Plana. Mjere mogu uključivati set konkretnih strateških projekata i inicijativa, načine implementacije i povezivanja sa različitim sektorskim alatima u kojima ključnu ulogu ima prostorno-planiranje. Akcijski plan zelene urbane obnove Grada Rijeke predstavljat će sljedeći korak u implementaciji Strategije.

Što se pak tiče Bivia i Preluka, u Studiji je navedeno sljedeće: „Osim područja koja su zaštićena temeljem Zakona o zaštiti prirode i nadležne prostorno planske dokumentacija (PP Primorsko-goranske županije, PPU Grada Rijeke i GUP Grada Rijeke) predlažu se i dodatna područja koja je potrebno zaštititi za koje su izneseni zaštitni ciljevi i smjernice, a prikazana su u tablici (tablica 3).

Kategorija zaštite - tablica 3

Na području park-šume, odnosno autohtone šume na potezu Preluk-Pavlovac-Bivio-željeznička pruga Rijeka- Matulji, ne dozvoljava se krčenje i sječa šume, poljoprivredna obrada tla i druge radnje kojima se ugrožava zatečena vrijednost te gradnja i uređenje površine prometne i druge infrastrukture i slično. Na tom području dozvoljena je gradnja i uređenje odmorišta, vidikovaca, šumskih, pješačkih i biciklističkih staza, na način kojim se ne ugrožava stanje okoliša. Detaljnije mjere i uvjete zaštite područja iz ove točke moguće je odrediti stručnom podlogom ili prostornim planom užeg područja.

Iz navedenih kartografskih prikaza vidljivo je da se područje park-šume i građevinskih područja ne preklapaju, nego graniče. Stoga, izvod iz teksta Studije zelene infrastrukture grada Rijeke, koji se odnosi na park-šumu, a naveden je u upitu vijećnika, nije relevantan za građevinska područja naselja, već samo za područje park-šume.

Nadalje, isti izvod proizlazi iz članka 175. PPUG-a, koji glasi: „Na području park-šume autohtone šume na potezu Preluk-Pavlovac-Bivio-željeznička pruga Rijeka-Matulji, ne dozvoljava se krčenje i sječa šume, poljoprivredna obrada tla i druge radnje kojima se ugrožava zatečena vrijednost te gradnja i uređenje površine prometne i druge infrastrukture i slično. Na području iz stavka 1. ovoga članka dozvoljena je gradnja i uređenje odmorišta, vidikovaca, šumskih, pješačkih i biciklističkih staza te uređenje sportsko-rekreacijskih površina iz članka 75. stavka 2. Odluke, na način kojim se ne ugrožava stanje okoliša. Detaljnije mjere i uvjete zaštite područja iz stavka 1. ovoga članka moguće je odrediti stručnom podlogom ili prostornim planom užeg područja. “ Dakle, odredbe za provođenje i kartografski dio PPUG-a nisu neusklađene sa Studijom zelene infrastrukture grada Rijeke. Neutemeljena je primjedba da je građevinsko područje utvrđeno protivno Studiji zelene infrastrukture grada Rijeke.

Građevinska područje utvrđena su već osnovnim PPUG-om i vremenski puno prije izrade Studije zelene infrastrukture Grada Rijeke te je u njoj kao analitičkoj podlozi evidentirano postojeće stanje zelenila na terenu, neovisno o položaju građevinskih područja u prostornim planovima uređenja. Kasnijim izmjenama PPUG-a došlo je do manjih opravdanih izmjena obuhvata građevinskih područja. Tako je u IV. izmjenama i dopunama u građevinsko područje naselja GP-2 uključena izgrađena čestica na zapadnom dijelu obuhvata u Opatijskoj ulici, kako bi se obuhvat građevinskog područja uskladio s postojećim stanjem na terenu.

Prilog br. 3 - Korištenje površina

Površina park-šume, autohtone šume na potezu Preluk-Pavlovac-Bivio-željeznička pruga Rijeka- Matulji utvrđena je na kartografskom prikazu 3.1.b. PPUG-a Grada Rijeke: Uvjeti za korištenje, uređenje i zaštitu prostora, Područja posebnih uvjeta korištenja – prirodna baština, povijesne perivojne strukture i krajobraz, a građevinska područja oznaka GP-2, GP-1, T1-1, T1-2, koja su smještena na području Bivia i Preluka, prikazana su na kartografskom prikazu 1. PPUG-a: Korištenje i namjena površina (prilog br. 1.).

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović