Članica Gradskog vijeća Petra Mandić je, na 4. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, 28. listopada 2021. godine, upitala hoće li se ukinuti suradnja sa Ri stanom, koja je samo ove godine koštala građane grada Rijeke šest milijuna kuna, a to može obavljati i neka od gradskih tvrtki ili gradska uprava. Ujedno je interesira da li će ta sredstva, ako se ukine suradnja, biti usmjerena na demografske politike, jer Rijeka jednostavno odumire, da li će svako dijete dobiti tisuću eura i hoće li SDP napokon ostvariti obećanje koje je davno dao Karamarkov HDZ?

Odgovor

Sustav objedinjene naplate troškova stanovanja (ONTS) je koncept koji je nastao s ciljem postizanja efikasnosti i racionalizacije poslovanja komunalnog sustava i to pred 30 godina. Naime, još od 1985. godine kada se tadašnja Radna organizacija Stambeno gospodarenje (čiji je osnivač bila bivša Općina Rijeka), a koja je i onda obavljala poslove objedinjene naplate za stambeni tj. „društveni fond“ reorganizirala i izdvojila te je 35 ljudi prešlo u Uslužno poduzeće Standard, a baza podataka (današnje informatičko rješenje ONTS-a) je ostala u Samoupravnoj interesnoj zajednici stambeno komunalnih poslova. Također 1991. daljnjom reorganizacijom službe za naplatu plina iz Energa je prešlo 7 ljudi u Standard. 1996. godine posao objedinjene naplate je na javnom natječaju po prvi puta dobila tvrtka Ri stan i preuzela 53 osobe koje su na tim poslovima radile u Standardu. Sve do danas, sustav ONTS-a kontinuirano se razvija i racionalizira. Dakle, sustav ONTS-a rezultat je reorganizacije s ciljem racionalizacije koji pokazuje visoku efikasnost, a što je vidljivo iz ostvarenih postotaka naplate i troškova naknade davatelja usluge.

U ovom trenutku procjenjujemo da je racionalnije da posao objedinjene naplate odrađuju tvrtke koje su se specijalizirale za tu djelatnost, što pokazuju i financijski rezultati.

Također, a prilikom provođenja procesa objedinjavanja komunalnih i trgovačkih društava Grada Rijeke, te osnivanja dvaju tvrtki s ciljem objedinjavanja poslovanja gradskih društava kako bi se racionaliziralo poslovanje i podigla kvaliteta usluge, napravljeni su izračuni pojedinačnih troškova koji bi nastali pri samostalnom obavljanju poslova naplate. Prema tim izračunima, na godišnjoj razini ti troškovi za Čistoću, Vodovod i kanalizaciju, Energo te Grad Rijeku za troškove najamnine i komunalne naknade i za troškove naplate naknade za uređenje voda iznosili bi ukupno preko 16 milijuna kuna.

Dakle, kada bi se svaki od navedenih troškova ili naknada naplaćivao posebno, trošak naplate iznosio bi preko 16 milijuna kuna u što su uključeni troškovi obrazaca, troškovi poštarine, usluga naplate i naplate bez provizije, te trošak osoblja koje bi obavijalo te poslove, stoga je nastavak suradnje sa Ri stanom, odnosno implementacije usluge objedinjene naplate troškova stanovanja, pokazalo kao značajno racionalnije rješenje.

Grad Rijeka je 1. veljače 2021. godine Ugovor za pružanje usluga objedinjene naplate troškova stanovanja, zajedno s ostalim naručiteljima među kojima su Komunalno društvo Čistoća d.o.o., Komunalno društvo Vodovod i kanalizacija d.o.o. i Trgovačko društvo Energo d.o.o., zaključio s trgovačkim društvom Rl STAN d.o.o. kao izvršiteljem. Ugovor je sklopljen nakon provedenog otvorenog postupka javne nabave te nakon zaključenja Okvirnog sporazuma za pružanje usluga objedinjene naplate troškova stanovanja, sukladno odredbama Zakona o javnoj nabavi. Okvirni sporazum sklopljen je na razdoblje od četiri godine., odnosno na razdoblje od 2020. – 2023. godine, dok je navedeni Ugovor sklopljen kao godišnji ugovor, odnosno do 31. prosinca 2021. godine. Za istaknuti je kako je realizacija prethodno sklopljenog ugovora sa Rl-STAN-om d.o.o. za naručitelja, Grad Rijeku za 2020. godinu iznosila ukupno 1.021.944,48 sa PDV-om, dok realizacija do rujna 2021. godine iznosi 834.581,25 kn sa PDV-om, a ne spomenutih 6 milijuna kuna.

Također, s obzirom da Zakon o javnoj nabavi ne dopušta izmjene ili raskid pravnih poslova koji su proizašli iz provedenih postupka nabave, osim u iznimnim, Zakonom propisanim slučajevima, tek nakon isteka prethodno navedenih ugovorenih rokova može i svakako će se ponovno razmotriti način pružanja usluge objedinjene naplate troškova stanovanja, sukladno propisima, kako bi nakon toga bilo moguće ocijeniti postoje li unutar gradskog sustava ili na tržištu neki drugi načini ili modeli za podizanje razine učinkovitosti i racionalizacije poslovanja.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović