Članica Gradskog vijeća Maša Magzan je, na 8. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, 31. ožujka 2022. godine, postavila pitanje vezano uz reakciju Grada Rijeke na predložene izmjene i dopune Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju.
Ustvrdila je da je hrvatska javnost već jasno reagirala protiv predloženih izmjena pa su tako brojni roditelji i odgajatelji, profesionalna udruženja, udruge i sindikati govorili o nemalom broju spornih pitanja, međutim, najveće pitanje i najveći problem je zapravo ukidanje Državnog pedagoškog standarda. Kako bi se smanjile porazne brojke obuhvata djece u hrvatskim vrtićima, koje su na začelju Europe, a obaveze su prema dokumentima koje je Hrvatska potpisala, ide se na ukidanje Državnog pedagoškog standarda. To u praksi znači da će zapravo biti bez regulacije o tome koliko je velik prostor, koliko je u vrtićkoj skupini djece, koje su sigurnosne odredbe i tako dalje. Naravno, jasno je da je riječ o zakonu na nacionalnoj razini, međutim, valja pričati o tome i postaviti pitanja iz razloga što je funkcioniranje i financiranje vrtića, odnosno sustava predškolskog odgoja i obrazovanja isključivo u ingerenciji jedinica lokalne samouprave. To konkretno znači, da će se problemi koji će se izroditi iz zakonskih odredbi, preliti na lokalnu razinu i morat će se sa lokalne razine rješavati. Konkretno, pitanja koja je zanimaju su sljedeća: kako i kada je Grad kao prijatelj djece i mladih reagirao na javnu raspravu o predloženim izmjenama i dopunama Zakona, kakve su očekivane implikacije novih zakonskih odredbi te na koji način Grad Rijeka planira rješavati pitanje ukidanja Državnog pedagoškog standarda i još jedne novosti, a to je da će mreža dječjih vrtića dolaziti sa nacionalne razine?
S obzirom da će se prihvaćanje predloženih zakonskih odredbi sigurno odraziti na kvalitetu, zatražila je i pisani odgovor na pitanja što se zapravo do sada poduzelo i što se namjerava poduzeti kako bi se ovi problemi rješavali.

Odgovor

Kao što i sami znate, Dnevni red 10. sjednice Hrvatskog sabora 1. travnja ove godine dopunjen je točkom „Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju”, koji se time našao na drugom čitanju.

Članak 6. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju navodi da se predškolski odgoj ostvaruje na temelju Državnog pedagoškog standarda predškolskog odgoja i naobrazbe koji donosi Hrvatski sabor na prijedlog Vlade Republike Hrvatske. Državnim pedagoškim standardom se utvrđuju mjerila za broj djece u odgojnim skupinama, ustroj programa s obzirom na trajanje i namjenu, mjerila za broj odgojitelja, stručnih suradnika i ostalih zaposlenika u dječjem vrtiću, mjerila za financiranje programa dječjih vrtića, materijalni i financijski uvjeti rada, predškolski odgoj i obrazovanje djece s posebnim potrebama, odnosno djece s teškoćama u razvoju i darovite djece, predškolski odgoj i obrazovanje djece hrvatskih građana u inozemstvu, predškolski odgoj i obrazovanje djece pripadnika etničkih i nacionalnim zajednica ili manjina i ustroj predškole.

Iščitavanjem teksta Konačnog prijedloga Zakona ne nailazimo na odredbu o ukidanju Državnog pedagoškog standarda. Ono što Konačni prijedlog Zakona navodi, u članku 28. stavak 1. točka 6., je ukidanje odredbi Glave VI. Državnog pedagoškog standarda koje se odnose na ustroj predškole stupanjem na snagu propisa iz članka 27. Konačnog prijedloga Zakona. Navedeno je u vezi s odredbom točke 5. istog članka i stavka, a koja navodi na ukidanje Pravilnika o sadržaju i trajanju Programa predškole stupanjem na snagu propisa iz članka 27. Konačnog prijedloga Zakona. Naime, člankom 27. stavkom 3. Konačnog prijedloga Zakona propisano je donošenje Nacionalnog kurikuluma predškole iz članka 4. u roku od godine dana od dana stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju. Spomenimo i to da se člankom 10. Konačnog prijedloga Zakona predlaže izmijeniti i dopuniti članak 23.a Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju koji regulira Program predškole. Iz svega prethodno navedenog možemo zaključiti da Vlada Republike Hrvatske ovim aktom predlaže ukidanje dijela Državnog pedagoškog standarda koji se odnosi na Program predškole radi izmjene dosadašnjeg načina normiranja.

Članak 14. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju propisuje obavezu predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave i Grada Zagreba na donošenje plana mreže dječjih vrtića na svom području, dok predstavničko tijelo županije, na temelju ovih planova, usklađuje razvitak mreže dječjih vrtića na svom području. Mrežom dječjih vrtića utvrđuju se dječji vrtići i druge pravne osobe koje obavljaju djelatnost predškolskog odgoja na području za koje se mreža utvrđuje, sa svim njihovim objektima u kojima se provode programi. Mreža dječjih vrtića mora udovoljiti zahtjevima dostupnosti i racionalnog ustroja dječjih vrtića i programa za djecu predškolske dobi u skladu s njihovim potrebama i sposobnostima.

Članak 3. stavci 3. i 4. Konačnog prijedloga Zakona kao novinu navode obavezu predstavničkog tijela županije i Grada Zagreba da usklađenu mrežu dostave ministarstvu nadležnom za obrazovanje, a ministar nadležan za obrazovanje donosi odluku o mreži dječjih vrtića Republike Hrvatske.

Iz navedenog proizlazi da se Konačnim prijedlogom Zakona uvodi izrada mreže dječjih vrtića na nacionalnoj razini temeljem planova mreže donesenih na lokalnoj razini. Dakle, kao i do sada, Grad Rijeka će izrađivati mrežu dječjih vrtića na svom lokalitetu, ali će ista biti sastavni dio nacionalne mreže.

Riječ je, dakle, o prijedlogu akta vrlo značajnog za domenu predškolskog odgoja koji je i dalje podložan promjenama, slijedom uobičajene zakonodavne procedure, a tek po njegovom izglasavanju u Hrvatskom saboru moći ćemo steći uvid u realne promjene koje će akt donijeti lokalnoj razini. Grad Rijeka, odnosno Odjel gradske uprave za odgoj i školstvo, reagirao je na Nacrt prijedloga ovog akta koji je u propisanu proceduru ušao u srpnju 2021. godine putem sindikalnih predstavnika sindikata zastupljenih u gradskim vrtićima i stručnjaka predškolskog odgoja i obrazovanja, uvijek i apsolutno uvažavajući struku i iskustva pojedinaca koji svakodnevno žive predškolski odgoj.

Dopustite da kao značajan korak naprijed u podizanju standarda svih djelatnika dječjih vrtića istaknem nedavno postignuti dogovor o povećanju materijalnih prava zaposlenika u vidu Dodatka IV. Kolektivnom ugovoru za zaposlene u dječjim vrtićima Grada Rijeke, kao i kontinuirano pridržavanje odredbi Državnog pedagoškog standarda svih naših predškolskih ustanova koje propisuju broj djece i djelatnika u odgojno-obrazovnim skupinama, uz postignut nadstandard u određenim slučajevima. Bez obzira na moguće nepovoljne ishode koje će donijeti donošenje navedenog akta, Grad Rijeka nema namjeru narušavati postojeću kvalitetu odgojno-obrazovnog rada, već i dalje ustrajati na njenom podizanju, u granicama svojih zakonskih i proračunskih mogućnosti.

S poštovanjem
Gradonačelnik
Marko Filipović