Članica Gradskog vijeća Petra Mandić je, na 13. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, 27. listopada 2022. godine, postavila pitanje u svezi planiranja komunalnih prioriteta. Izrazila je nezadovoljstvo ustrojem sustava i odlukama mjesnih odbora kako se donose iznijevši primjer sjednice Mjesnog odbora Škurinje sazvane za četvrtak 27. listopada 2022., a koja se trebala održati na temu komunalni prioriteti za 2023. godinu. Vijećnica je navela da je sjednica sazvana 25. listopada 2022. godine u 19,00 sati, a materijali za sjednicu dostavljeni su dan prije sjednice, 26. listopada u 15,00 sati, sa naznakom da su tek dan prije toga usvojeni u Gradu. Postavlja pitanje je li istina da se materijali iz Grada šalju tako kasno prema mjesnim odborima jer je apsolutno nemoguće da se u tom vremenu odluči i donese cijeli plan za 2023. godinu te će biti površno i loše napravljeno.

Vijećnica smatra i kako drugi dio planiranja komunalnih prioriteta nije dobar te pita kako se to misli promijeniti? Kao primjer navodi park u Ulici Škurinjskih boraca kod kućnog broja 16, koji se najavljuje još od 2018. godine, prvi natječaj je raspisan 2019. godine i trebao je koštati oko pola milijuna kuna, a sada je cijena skočila na 1.700.000 kuna, i opet se predlaže da se predvide nova sredstava u iznosu od 300.000,00 kuna u 2023. godini. Postavlja pitanje kako se planira i kako se misli poboljšati planiranje te što će biti sa spomenutim parkom?

Odgovor

Prijedlog plana raspodjele sredstava za komunalne prioritete na području mjesnih odbora grada Rijeke, akt je koji usvaja Gradsko vijeće Grada Rijeke, a na prijedlog Odjela gradske uprave za komunalni sustav Grada Rijeke.

Vijeća mjesnih odbora u obvezi su svake godine donositi prijedloge malih komunalnih akcija, odnosno komunalnih prioriteta, temeljem Pravila pojedinog mjesnog odbora kojim su određene ovlasti i djelokrug vijeća mjesnog odbora, među  kojima je i ona da Vijeće donosi plan malih komunalnih akcija i utvrđuje prioritete u njihovoj realizaciji za sljedeću godinu, prema pripadajućem iznosu sukladno Odluci o načinu financiranja mjesnih odbora na području grada Rijeke.

Svake godine, u ožujku ili travnju,  putem sredstava javnog priopćavanja, Internet portala Grada Rijeke i Internet stranica mjesnih odbora građanima grada Rijeke, ovlaštenim predstavnicima suvlasnika stambeno-poslovnih zgrada i udrugama građana, upućuje se poziv za podnošenje prijedloga malih komunalnih akcija, odnosno tzv. „komunalnih prioriteta“. Osim građana, prijedloge ima pravo predlagati i vijeće mjesnog odbora samostalno.

Na sjednicama vijeća raspravlja se o pristiglim zahtjevima građana te prijedlozima vijeća na temelju kojih se donosi odluka o prijedlogu komunalnih prioriteta. Prijedlozi se prosljeđuju Odjelu gradske uprave za komunalni sustav na obradu i to objedinjeno za sve mjesne odbore od strane Odjela za gradsku samoupravu i upravu. Prije objedinjenog slanja, referenti za mjesnu samoupravu i dodatno, putem e-maila, nadležnom službeniku pri Direkciji zajedničkih komunalnih djelatnosti, dostavljaju svu navedenu dokumentaciju.

O svim navedenim prijedlozima raspravljaju stručne službe Grada Rijeke i trgovačka društva, sukladno nadležnostima. Nakon obrade dostavljenih materijala vijećima mjesnih odbora šalje se tablica u kojoj su prikazani svi prijedlozi mjesnog odbora istim redoslijedom kako su navedeni od strane mjesnog odbora. Uz svaku stavku upisana je procjena iznosa sredstava potrebnih za realizaciju, ili u komentaru razlog zbog kojega prijedlog mjesnog odbora ne može biti uvršten u Plan. Tablica se izrađuje u suradnji Odjela gradske uprave za komunalni sustav, TD Rijeka plus d.o.o., TD Energo d.o.o. i Odjela gradske uprave za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem.

Konačno usvajanje, ovisno je o raspoloživim financijskim sredstvima svakog pojedinog mjesnog odbora. Mjesni odbor treba potvrditi da ostaje kod ranije predloženog redoslijeda prioriteta, odnosno da prihvaća redoslijed iz tablice u privitku, ili treba izraditi tablicu s izmijenjenim redoslijedom prioriteta. Za svaku eventualnu izmjenu naziva zahvata ili iznosa, mjesni odbor mora navesti s kojim je nadležnim referentom ta izmjena dogovorena i odobrena te voditi računa da zbroj svih usvojenih zahvata treba biti jednak iznosu koji je planom predviđen za mjesni odbor. Mjesni odbor konačni redoslijed stavaka s iznosima zahvata treba dostaviti nadležnim službenicima istovremeno e-mailom, s adrese mjesnog odbora na koji se navedeni prioriteti odnose. Odjel za gradsku samoupravu i upravu, potom, objedinjene prijedloge šalje Odjelu gradske uprave za komunalni sustav koji predlaže Gradskom vijeću usvajanje Prijedloga plana raspodjele sredstava za komunalne prioritete na području mjesnih odbora za tekuću godinu, čime to postaje službeni akt.

Broj prijedloga svake godine je izrazito velik i traži veliki angažman u obradi svakog pojedinog zahvata koje je vijeće dostavilo. Obrada uključuje utvrđivanje vlasništva područja zahvata, procjenu iznosa troškova zahvata, često i dodatne izlaske na teren s članovima vijeća, građanima, odnosno predlagateljima zahvata, zbog eventualnih nejasnoća. Za 2023. godinu, predložena su ukupno 1742 projekta, od kojih je 1120 prijedloga utvrđeno kao izvedivo i upućeno vijećima mjesnih odbora da odluče koje zahvate žele predložiti za realizaciju.

Direkcija za mjesnu samoupravu, u suradnji sa Direkcijom zajedničkih komunalnih djelatnosti, dogovara upute vijećima mjesnih odbora za pisanje prijedloga malih komunalnih akcija, njihovu dostavu te utvrđuje rokove predaje povratnih zaključaka vijeća  mjesnih odbora. Službenici Odjela gradske uprave za komunalni sustav upoznati su sa činjenicom da su članovi vijeća mjesnih odbora volonteri koji imaju jednu do dvije sjednice mjesečno i da se određeni dokumenti zbog svoje važnosti,  kao što je i prijedlog malih komunalnih akcija, odnosno komunalnih prioriteta,  usvajaju većinom svih članova vijeća.

Istina je i da su ponekad rokovi vrlo kratki, no tijekom godina izgrađen je odnos suradnje i povjerenja sa Direkcijom zajedničke komunalne djelatnosti te se zbog potrebe bržeg funkcioniranja, osim dostavljanja papirnatog materijala članovima vijeća, koriste i druge mogućnosti komunikacije, u cilju jednostavnijeg i učinkovitijeg funkcioniranja.

Obrađeni zahvati prijedloga malih komunalnih akcija za 2023. dostavljeni su vijećima u razdoblju od 19. listopada do 3. studenoga. Vijeće mjesnog odbora samostalno odlučuje kada će imati sjednicu na kojoj će raspravljati o konačnoj listi prijedloga malih komunalnih akcija. Djelatnica koja dostavlja  materijal vijećima mjesnih odbora radila je svaki dan i u popodnevnim satima kako bi vijeća što prije dobila materijale. Vijeće MO Škurinje putem e- maila, materijal je dobilo 24. listopada u 19.26 sati, što znači da ga je tajnica vidjela 25. listopada ujutro.

Predsjednik Vijeća mjesnog odbora sjednicu je sazvao istoga dana za sljedeći, kako bi se raspravilo o obrađenim stavkama. Na kolegiju tajnika mjesnih odbora koji je održan 19. listopada ove godine, a i dan prije putem e-maila, tajnici su dobili uputu ravnateljice Direkcije za mjesnu samoupravu da sa vijećima pažljivo razmotre stavke obrađenih prioriteta, da se izađe na teren ako je potrebno, dodatno se konzultiraju sa nadležnim službama ukoliko ima nejasnoća prije donošenja konačne odluke o listi prijedloga malih komunalnih akcija koje će biti sastavni dio Plana za 2023. godinu.

Rok za dostavu zaključaka vijeća utvrđen je sa ravnateljem Direkcije zajedničke komunalne djelatnosti , a to je okvirno 14. studenoga ove godine. Naime, praksa je pokazala da je točan datum u prepisci sa vijećima MO teško definirati s obzirom da članovi VMO-a nisu zaposlenici Grada Rijeke, već volonteri. Vijeće MO Škurinje nije bilo u obvezi na sjednici zakazanoj za 27. listopada donijeti odluku i zaključak o konačnoj listi prijedloga malih komunalnih akcija, već raspraviti o obrađenim prijedlozima. U slučaju da postoje nedoumice i potrebe dodatnih pojašnjenja pojedinih stavki, dogovara se nova sjednica na kojoj bi se donio konačni zaključak.

Odjel gradske uprave za komunalni sustav svake godine Gradskom vijeću na usvajanje podnosi Plan malih komunalnih akcija. Potrebno je određeno vrijeme da se složi cijeli dokument Plana za sve mjesne odbore. Stručne službe donose odluke o dinamici izvršenja, izboru izvođača i obavljanja nadzora malih komuna, a spomenuti Odjel na kraju i Izvješće o realizaciji komunalnih prioriteta za proteklu godinu.

Promjene u planiranju i novom načinu financiranja malih komunalnih akcija su u tijeku. Upravo tijekom 2022. godine održano je nekoliko sastanaka nadležnih službi i odjela gradske uprave sa članovima VMO-a kojima sam i osobno prisustvovao. Promjene se odnose na način financiranja malih komunalnih akcija, na što se nužno nadovezuju i promjene u njihovom planiranju.

Postojeća Odluka o načinu financiranja mjesnih odbora na području grada Rijeke je, uz nekoliko noviteta, u proteklih više od 13 godina neosporno imala pozitivnih učinaka na razvoj mjesne samouprave na području grada Rijeke, posebno u smislu uvođenja sustava financiranja mjesnih odbora temeljenog na programskom financiranju aktivnosti, uz osiguranje poticajnih sredstava za donacije te promicanje akcija u kojima sudjeluju građani dobrovoljnim radom, što je najbolje vidljivo kroz vrlo uspješni projekt Riječki program lokalnog partnerstva.

Međutim, prateći primjenu Odluke kroz duže vremensko razdoblje, očito je kako ju treba mijenjati, posebno u dijelu koji određuje visinu i raspored sredstava po mjesnom odboru za ostvarivanje malih komunalnih akcija, odnosno komunalnih prioriteta te način raspodjele sredstava za tu namjenu koja su na raspolaganju mjesnom odboru.

Ono što se protekom vremena, točnije od 2004. godine do danas, pokazuje nužnim jest promjena raspoređivanja financijskih sredstava po mjesnim odborima i uspostavljanje operativnijeg i funkcionalnijeg načina njihova utroška jer se postojeći pokazao nedovoljno učinkovitim, kao i to da je došlo vrijeme da Odluku o načinu financiranja djelatnosti mjesnih odbora na području grada Rijeke, u dijelu koji se tiče malih komunalnih akcija, prilagodimo stvarnim potrebama naših sugrađana i stvarnoj dinamici života našega grada, koliko god je to moguće, a ne obrnuto.

Na sastanku sa predsjednicima i članovima VMO-a prezentirani su postojeći način raspodjele sredstava koji je bio zasnovan na određenim kriterijima, tzv. „standardima opremljenosti“, pozitivne i negativne okolnosti koje su se tijekom vremena pokazale, a navedeni su osnovni razlozi zbog kojih je potrebno provesti određene promjene te obrazloženi kriteriji i prijedlog nove raspodjele sredstava za financiranje malih komunalnih akcijama koji bi se odrazio na cjelokupan način planiranja i donošenja malih komunalnih akcija. Vijećima je dostavljen zapisnik sa sastanka s novim prijedlogom financiranja i raspodjele sredstava  te su zatražena  mišljenja i očitovanja vijeća.

Svaki mjesni odbor ima zajedničkih interesa i potreba, ali i puno različitih. No, u predlaganju konačnog rješenja rasporeda sredstava, kao i načinu realizacije pojedinih zahvata, potrebno je voditi računa o tome da se sustav postavi na način da odgovara  većini mjesnih odbora kako bi bili u što ravnopravnijem položaju.

Temeljem zaprimljenih očitovanja vijeća sastavljen je nacrt prijedloga nove Odluke o načinu financiranja djelatnosti mjesnih odbora na području grada Rijeke koji je još u doradi, s obzirom da obuhvaća i promjene u dijelu koji se odnosi na uvođenje eura i potrebe planiranja vijeća mjesnih odbora aktivnosti iz područja ekologije, brige o djeci, sporta, kulture i drugih društvenih događanja u sklopu svojih programa rada.

Zakonom o pravu na pristup informacijama propisana je obveza jedinicama lokalne samouprave da u svrhu savjetovanja sa zainteresiranom javnošću javno, na internetskim stranicama, na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku, objave nacrte općih akata kojima se uređuju pitanja od značenja za život lokalne zajednice, odnosno kojima se utječe na interese građana i pravnih osoba.

Nacrt prijedloga Odluke o načinu financiranja djelatnosti mjesnih odbora na području grada Rijeke bit će objavljen na službenoj Internet stranici Grada Rijeke na www.rijeka.hr,  radi provedbe savjetovanja s javnošću, u trajanju od 30 dana. Svrha savjetovanja je dobivanje povratnih informacija od zainteresirane javnosti u svezi predložene Odluke u što su naravno uključena i vijeća mjesnih odbora od kojih se prvenstveno očekuje dobivanje povratnih informacija. Vjerujem da bi nova odluka mogla biti donesena i izglasana prije podnošenja prijedloga malih komunalnih akcija za 2024. godinu.

Što se pak tiče parka u Ulici škurinjskih boraca, istočno od kućnog broja 16, za istaknuti je kako je u kolovozu 2018. godine izrađen glavni projekt uređenja tog igrališta, s projektantskom procjenom za kompletno uređenje i opremanje u iznosu od 980.678,15 kn.

Tijekom 2018. godine, Odjel gradske uprave za komunalni sustav iz sredstava prioriteta Mjesnog odbora Škurinje imao je osiguranih 474.000,00 kn, namijenjenih realizaciji uređenja ovog parka i 11.000,00 kn preostalih od nerealiziranih ostalih prioriteta te godine. U 2019. godini Mjesni odbor je dodatno osigurao 380.000,00 kn.

Tijekom 2019. godine, Odjel za javnu nabavu, na zahtjev Odjela za komunalni sustav dva puta je provodio javnu nabavu. Prvi puta se nitko nije javio na poziv, a u ponovljenom postupku dostavljena je samo jedna ponuda u ukupnom iznosu od 1.398.650,31 kn. Planom prioriteta u 2021. godini, za ovaj zahvat, Mjesni odbor dodatno je osigurao ukupno 288.000,00 kn.

Tijekom obrade prioriteta za 2022. godinu, od strane Odjela za komunalni sustav, a sve zbog najavljenog i očekivanog porasta cijena od 2019. do 2022. godinu i to minimalno za 30%, procijenjeno je da bi se u 2022. godini zahvat mogao realizirati za 1.820.000,00 kn, temeljem čega je Mjesnom odboru predloženo da u planu prioriteta za 2022. dodatno osigura nedostajućih 678.000,00 kn. Međutim Mjesni odbor je usvojio samo 300.000,00 kn.

Dakle, od 2018. do zaključno 2022. godine, osigurano je ukupno 1.453.000,00 kn, što je, sukladno procjeni, nedostatno za kompletno uređenje parka. Odjel gradske uprave za komunalni sustav reducirao je troškovnik na način da je izuzeo neke radove koji ne utječu na osnovnu funkciju igrališta, kao što su asfaltirano parkiralište, premještaj stupa s nadzemnim elektroenergetskim vodovima HEP-a, postavu jedne dječje sprave za manju djecu i slavine s pitkom vodom te takav zahvat procijenio na iznos koji je imao na raspolaganju. Provedbom postupka javne nabave tijekom 2022. godine dobivena je samo jedna ponuda za izvedbu radova i uređenje na iznos od 1.701.110,44 kn i jedna ponuda za uslugu stručnog građevinskog nadzora na iznos od 22.500,00 kn.

Iz svega prethodno navedenog, proizlazi da je za realizaciju osigurano 1.453.000,00 kn, a ugovoreno ukupno 1.723.610,44 kn, pa je, kroz obradu prioriteta za 2023. godinu, Mjesnom odboru predloženo da osigura dodatnih 300.000,00 kn kako bi se mogli realizirati svi ugovoreni radovi.

Opće je poznato da cijene na tržištu materijala, energenata i radne snage kontinuirano rastu, na što, nažalost, Grad Rijeka ne može utjecati. Upravo zbog toga, Grad je ove godine  odlučio potpisati ugovore, smatrajući ih prilično povoljnim, jer su ugovorene cijene fiksne i nepromjenljive te započeti s radovima čije se okončanje očekuje tijekom slijedeće godine.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović