Član Gradskog vijeća Koraljko Pasarić je na 3. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, održanoj 21. rujna 2017. godine, iznio kako je duga tradicija od snimanja prvog filma u Hrvatskoj, koji je snimljen upravo u Rijeci, za što se malo zna čak i u Rijeci. Ove godine se u Rijeci snimaju brojni filmovi i serije što ima višestruki pozitivni efekt.
Zatražio je usporedbu o broju snimljenih filmova i serija u gradu Rijeci sa stanjem u 2016. godini, a posebno ga interesira koliki je angažman riječkih filmskih snaga u tim projektima. Ujedno ga zanima koliki je broj dozvola i koliko je naplaćenih taksa za snimanje filmova?

Odgovor

Vezano uz pitanje gospodina Pasarića, dostavljam sljedeći odgovor.

Kvarnerska filmska komisija regionalni je filmski ured, osnovan krajem 2016. godine unutar javne ustanove Art-kino, uz podršku i poticaj Hrvatskog audiovizualnog centra, Primorsko-goranske županije i Grada Rijeke. Kvarnerska filmska komisija pruža administrativnu, logističku, obrazovnu i stručnu podršku za domaću i stranu audiovizualnu produkciju. Vizija Kvarnerske filmske komisije su da grad Rijeka i Primorsko-goranska županija postanu privlačne i prepoznatljive filmske destinacije .

Osobito važne usluge koje pruža Kvarnerska filmska komisija je pristup bogatoj bazi filmskih lokacija s područja Primorsko-goranske županije i Rijeke, umrežavanje s lokalnim filmašima te privatnim i poslovnim subjektima koji djeluju na našem području.

Kvarnerska filmska komisija ima ulogu  posrednika između domaćih i stranih produkcija te lokalnih javnih i privatnih subjekata. Glavna zadaća Kvarnerske filmske komisije je suradnja i jačanje odnosa s tijelima javne vlasti, privatnim i poslovnim subjektima kako bi se audiovizualnim produkcijama omogućila pomoć i podrška.

Važan segment rada filmske komisije usmjeren je prema edukaciji budućih lokalnih filmskih djelatnika koji bi se osposobili za samostalnu djelatnost i samoorganizaciju unutar audiovizualne produkcije.

S obzirom da je proces osnivanja Kvarnerske filmske komisije započet krajem 2016 . godine, a sam rad sredinom 2017. godine, Kvarnerska filmska Komisija ne raspolaže dostatnim statističkim uzorkom koji bi mogao pružiti relevantan zaključak o kretanju broja filmova i serija u 2016. godini i 2017. godini. Prema informacijama koje sam dobio od javne ustanove u kulturi Art kino, s vise takvih podataka raspolaže Hrvatski audiovizualni centar (HAVC) – javna ustanova koja se bavi poticanjem proizvodnje audiovizualne djelatnosti i promicanjem audiovizualne kulture. No, niti HAVC ne propisuje obvezu prijavljivanja tvrtkama koje se bave proizvodnjom audiovizualnog sadržaja ( tv­ serije, reklamni i drugi promidžbeni materijal i filmovi…).

Valja naglasiti da je već prvih godinu dana rada Kvarnerske filmske komisije, rezultiralo prvim produkcijama i mnoštvom upita.

Tako je npr. u Rijeci , 2016. godine snimljena dramska serija ,,Novine”, a u 2017. godini “The White Crow”, dugometražni igrani film i “Strike Back 6”, televizijska serija te brojne televizijske reklame kao npr. televizijska reklama za VIP, televizijska reklama za njemačkog proizvođača automobila AUDI, televizijska reklama za japanskog proizvođača HONDA i sl. Svi navedeni subjekti su na području Rijeke i Primorsko-goranske županije. Također, Kvarnerska filmska komisija otvorila je web stranice s vise od 100 lokacija koje se nude i popisom usluga koje nude.

Stoga, iako je osnivanje Kvarnerske filmske komisije novijeg datuma, rezultati njenog djelovanja zamjetni su na vise segmenata i utječu, kako na razvoj grana kreativnih industrija, tako i na lokalno gospodarstvo, jer svojim radom povezuje i uključuje obrtničke i ugostiteljske usluge, a razvija i kompetencije lokalnog stanovništva za rad u svim poljima filmske djelatnosti.

Vezano za pitanje  o broju angažiranih domaćih filmskih snaga na filmskim projektima, treba voditi računa o nekoliko faktora koji se ne mogu zanemariti, a koji bitno utječu na broj angažiranih domaćih snaga sa područja Primorsko-goranske županije, a to su pitanje budžeta projekta i pitanje autonomije produkcijskih kuca.

Naime, svaki filmski iii reklamni projekt iziskuje određeni budžet te broj zaposlenih domaćih snaga ovisi o njemu. U tom smislu, ukoliko se radi o visokobudžetnom filmu, odnosno reklami, u pravilu je na filmskom projektu angažiran i veći broj filmskih djelatnika i pomoćnog osoblja.

Druga činjenica koja se ne može zanemariti prilikom razmatranja ovog pitanja je autonomija produkcijskih kuca u privatnom vlasništvu. Naime, produkcijske kuće samostalne su prilikom izbora filmskog tima koji će biti angažiran za određeni filmski projekt te nerijetko pridržavaju pravo da takve podatke ne iznose u javnost.

Međutim, svakako treba naglasiti da se iz produkcijski h razloga, najčešće u razdoblju pred produkcije, angažiraju lokalni location-scouti te potom organizatori lokacija koji su dužni pružiti cjelokupan opseg produkcijskih usluga.

U tom se razdoblju rezerviraju smještajni kapaciteti i ugovara pružanje raznih usluga koje će biti potrebne tijekom samog snimanja. Ovisno o veličini i zahtjevima projekta u tom vremenu, varira broj angažiranih osoba te je također teško pratiti tko je sve u snimanje uključen.

S početkom snimanja najčešće se angažira još i pomoćno osoblje na lokaciji pojedinog seta (od asistenta lokacija, set-blokera, čuvara, vozača, čistaca, pomoćnih frizerki i maserki), a u visokobudžetnim projektima i nekoliko trainee-ja – vježbenika u pojedinim sektorima koji imaju priliku učiti kroz neposredno iskustvo seta.

U tom je smislu važno naglasiti da Kvarnerska filmska komisija ulaze snage da dolazećim produkcijskim kućama predstavi i lokalne filmske profesionalce te se u navedenom djelovanju, također očituje njena važnost.

lzdavanje odobrenja i suglasnosti za snimanje ovisno je o odlukama vlasnika lokacije izabrane za snimanje. U navedenom smislu razlikujemo dva slučaja: kada je vlasnik lokacije fizička osoba (u tom je slučaju teško pratiti potrošnju) i slučaj kada je vlasnik pravna osoba.

Sve navedeno ponovno trebamo pratiti kroz pružanje raznih usluga poput, najčešće zakupa javnih površina, koje se provodi prema utvrđenom cjeniku. Primjerice, prilikom snimanja na prometnicama koje je zbog snimanja potrebno zatvoriti, u pripremi snimanja i pri izdavanju suglasnosti nakon izrade prometnog elaborata, sudjeluje čitav niz službi: od prometne policije, Odjela gradske uprave za komunalni sustav, itd., te ovisno o složenosti lokacije na javnom prostoru, broj izdanih suglasnosti varira.

Svakako, sve su to usluge koje se naplaćuju prema cjeniku, jer se dozvola za snimanje ne razlikuje od drugih dozvola. Takse zapravo ne postoje, već pojam “privremenog korištenja javne površine” i plaćanje usluga po postojećim cjenicima. U tom smislu konkretne podatke o broju izdanih dozvola na riječkom području treba zatražiti od svakog nadležnog tijela pojedinačno , kao npr. Odjela za komunalni sustav Grada Rijeke, tvrtke Rijeka plus d.o.o., Luke Rijeka, MUP-a, odnosno drugih nadležnih javnopravni h i privatnopravni h tijela koja su sudjelovala u postupku odlučivanja o zahtjevu za korištenje površine.

Grad Rijeka ne raspolaže u potpunosti s ovim podacima, a mnogi su i tajni, zbog odredbi ugovora s produkcijskim kućama. Primjera radi, samo za potrebe snimanja u Rijeci tijekom rujna ove godine naplaćeno je gotovo dvjesto tisuća kuna raznih pristojbi, taksi, najma prostora, parkinga, dizaličara i sl. istovremeno, ostvareno je vise od četiri tisuće noćenja, angažirano je desetak studenata, angažirani su lokalni organizatori snimanja, iznajmljen je prostor Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, angažirani su lokalni obrtnici i drugo. Procjena je kako je, temeljem filmskih produkcija, samo tijekom rujna ove godine ostvareno gotovo 2 milijuna kuna prihoda u Rijeci i Županiji.

Gradonačelnik
Mr.sc. Vojko Obersnel