Član Gradskog vijeća Robert Salečić je, temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavio pitanje:

Poštovani,
molim da mi temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke odgovorite na sljedeće pitanje:

Ovih dana smo svjedoci po ne znam koji put već u zadnjih par godina upitnog natječaja za adventske kućice u gradu, a  budući da sam ja ugostitelj smatram da se kao gradski vijećnik moram osvrnut na sve to što se događa oko toga,  svake godine se oko tih kućica stvara fama i afera čemu je najveći krivac grad, gradska uprava i turistička zajednica. Godinama se natječaj provodio pomno se pazeći na detalje oko kućica, prikolica koje u suštini mogao ispuniti samo jedan ponuđač i koji je  u pravilu pobjeđivao na natječajima. Onda se nakon nekoliko godina malo promijenio sistem natječaja pa su konačno i drugi ugostitelji dobili priliku za sudjelovanje u uljepšavanju Adventa kroz svoju ponudu i organizacijske sposobnosti , čak štoviše na same prijedloge nekih ugostitelja i organizacija dobili smo još par uspješnih adventskih lokacija. Onda smo nažalost dobili pandemiju Covida 19 pa se advent nije održao, ali je grad navodno svejedno platio najam kućica za Advent koji se nije održao?? Godinu poslije toga opet imamo cirkus u natječaju od strane TZ-a gdje se ”tajne” ponude za licitaciju primaju e-mailom koji normalno otvaraju djelatnici TZ-a te samim time ponuda prestaje biti tajna i pruža se mogućnost manipulacije ponudama što ne kažem da je bilo, ali se pruža mogućnost za to. Zatim se taj i takav natječaj poništava i radi se novi sa normalnom licitacijom, ali opet sa sumnjivo postavljenim uvjetima koje samo neki mogu ispunit kao da se uporno bira od strane grada i TZ-a tko će sudjelovat u Adventskom ugođaju. I šlag na kraju je ove godine kad se opet mijenjaju uvjeti natječaja za kućice i natječaj ide po lokacijama gdje se opet svjesno zna da uvjete natječaja ispunjava samo jedna tvrtka, pogađate, ona iz svih prijašnjih natječaja, tko bi rekao. Da bi sve ispalo šeprtljavo i uobičajeno za ovu gradsku vlast i TZ, natječaj kasni i objavljuje se sredinom studenog što je apsolutni nonsens jer svatko tko je ikad nešto organizirao zna da se takav event ne može organizirati u 15 dana osim ako unaprijed ne znaš da ga dobivaš pa ako je netko i ispunjavao sve te komplicirane  uvjete nije htio riskirat u organizaciji da bi na kraju izgubio, a sve je organizirao. Niti to nije kra , natječaj je opet poništen kao da gledamo reprize Sam u kući svake godine pa ide novi natječaj sa još manje vremena za organizaciju nečeg takvog. Nevjerojatno, pišem ovo sve i imam dojam da sam u nekom pokvarenom filmu ??

Izdvojit ću samo primjer Adventa na Gradini koji je pravi primjer kako bi to trebalo izgledat i tko bi rekao , u organizaciji Adventa na Gradini grad i TZ sudjeluju minimalno!

Zato postavljam sad slijedeća pitanja redom  !

  1. Da li se grad ikad savjetuje u vezi Adventa sa strukom tj. Ugostiteljima (imamo Udrugu Ugostitelja Istre i Kvarnera) i iskusnim organizatorima raznih evenata kojih se uporno ignorira u ovom gradu, kako bi se s njima vidjelo koji model je najzgodniji i najpravedniji za svih, i za grad i za ponuđače?
  2. Da li je istina da je grad za Advent koji se nije održao zbog Covida platio najam kućica te godina, i ako je koji je razlog tome?
  3. Zašto grad ili TZ ne razmišlja o nekim novim lokacijama koje bi bile atraktivne ako je istina da se stanari pojedinih kvartova bune zbog buke ,smeća i sličnog ? Npr , može se i nažalost prazni paviljoni Tržnice uredit za Advent i pružit ljudima novi vid zabave koji ne ovisi o vremenu ,a samim time malo i ispopularizirat same paviljone za potencijalne nove najmoprimce tržnice ili možda iskoristiti Park Nikole Hosta gdje bi bajkovito izgledalo uređenje. Sigurno još ima adekvatnih lokacija za širenje!
  4. Da li je moguće da se natječaj za kućice provede u lipnju ili najkasnije u rujnu kako bi svi krenuli u pravednu utakmicu na vrijeme ,a ne da svake godine ponavljamo natječaje provedene u zadnji čas i izazivamo sumnju u njih samim time?
  5. Tko će odgovarati za razliku novaca u gradskoj kasi zbog ozbiljne razlike u dobivenom prihodu od Adventa 2022 i Adventa 2023? 318 500 E (2022) nasuprot 37 865 E (2023).
  6. Koje su kompetencije članova fantomskog Povjerenstva Grada Rijeke Za Advent 2023 ?
  7. Da li mi gradonačelnik može reći koja je točna cifra prihoda od kućica za Advent 2023 , budući da se po medijima provlači cifra od 37 865 E za lokacije Korza i Trga Riječke rezolucije budući da jednostavnim izračunom početnih cijena dobivam za Korzo 17 646 (173 m2 x 3 E dnevno x 34 dana)  ,a za Trg Riječke rezolucije 44 064 E ( 432 m2 x 3 E dnevno x 34 dana) ,pa kad se to zbroji dolazimo do cifre od 61 710, a ne 37 865 kako je navedeno u medijima?
  8. Budući da znamo da gradonačelnik voli putovati molio bih da mi kaže da li ima kakva iskustva sa adventima po ostalim EU metropolama kao što su Beč , Salzburg ,Berlin, Prag, Paris, Basel ?
    Ako nema iskustva sa tim poznatim adventskim lokacijama možda ne bi bilo loše da mu organiziramo tako nešto kako bi vidio kako se to radi u sređenim gradovima sa dugogodišnjom tradicijom adventiranja!

Robert Salečić

Odgovor

U odnosu na prvo pitanje člana Gradskoga vijeća, jednako kao i u slučaju postavljenoga pitanja članice Gradskoga vijeća, Tee Mičić Badurina, ponovno ističem važeću Odluku o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja („Službene novine Grada Rijeke“ broj 7/19 i 14/23). Organizacija Adventa regulirana je Odlukom o izmjenama i dopunama prethodno navedene Odluke koju je Gradsko vijeće Grada Rijeke donijelo na svojoj sjednici održanoj dana 28. rujna 2023. godine. Tom Odlukom definirani su uvjeti i način korištenja i privremenog korištenja površina javne namjene, nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke te zemljišta u vlasništvu Grada Rijeke za gospodarske i druge svrhe za postavljanje privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja, davanje na korištenje i privremeno korištenje privremenih objekata, reklamnih predmeta i oglasnih predmeta, a između ostalog i natječaj za postavljanje privremenih objekata za organiziranje manifestacija u povodu božićnih blagdana.

Sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama Nacrt prijedloga Odluke o izmjenama i dopunama o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja bio objavljen na www.rijeka.hr radi provedbe savjetovanja s javnošću i to u trajanju od 30 dana, odnosno od 4. kolovoza 2023. godine do 3. rujna 2023. godine.

Također, objava Nacrta prijedloga Odluke bila je popraćena i medijski te su svi zainteresirani građani, poduzetnici pa i gradski vijećnici, kao i svi ostali subjekti u svojstvu zainteresirane javnosti mogli dostaviti svoje primjedbe na tekst Nacrta prijedloga Odluke. Napominjem da se niti jedna od pristiglih primjedbi nije odnosila na odredbe koje reguliraju korištenje površine javne namjene za organiziranje manifestacija u povodu božićnih blagdana.

Također, u raspravi na sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke održanoj dana 28. rujna 2023. godine nije postavljeno niti jedno pitanje vezano uz organizaciju manifestacija u povodu božićnih blagdana te je Gradsko vijeće donijelo Odluku o izmjenama i dopunama o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja.

Stoga u tom dijelu smatramo da kategorije poduzetnika (ugostitelji i organizatori manifestacija) nisu imali interesa da se uključe u postupak donošenja Odluke, odnosno na istu nisu imali primjedbe.

Nadalje, a vezano za Rijeka Advent 2020. godine, isti je trebao početi  28. studenoga 2020. godine i trajati do 7. siječnja 2021. godine. S organizacijom Rijeka Adventa 2020. godine, Turistička zajednica grada Rijeke započela je sredinom mjeseca rujna, provodeći aktivnosti raspisivanja Poziva za dostavu ponuda za najam kućica, traženjem ponuda za postavu električnih priključaka i razvođenja električne energije po kućicama, raspisivanja javnog poziva za zakup adventskih kućica, angažiranjem zaštitarske tvrtke, prijave MUP-u, Stožeru civilne zaštite i ostalo.

S angažiranim suradnicima, nakon provedenih nabava, potpisani su ugovori, kao i sa svim zakupcima adventskih kućica.  Zbog obima radova, a sukladno pozivima i ugovorima, s montažom kućica i elektroinstalaterskim radovima započelo se sredinom studenog te su svi radovi bili izvršeni do 25. studenoga 2020. godine. Međutim, Vlada Republike Hrvatske je 26. studenoga 2020. godine, donijela Odluku kojom  se „obustavilo održavanje svih javnih događanja, sajmova i drugih gospodarskih i turističkih događanja ili priredbi gdje se prodaju, izlažu ili prikazuju proizvodi“ u periodu od 28. studenoga do 21. prosinca 2020. godine, sukladno kojoj je Rijeka Advent 2020. otkazan. Nakon donošenja Odluke Vlade, Turistička zajednice grada Rijeke otkazala je aktivnosti koje nisu izvršene te su vraćene sve jamčevine zakupcima. Međutim, kako su aktivnosti montaže, a kasnije i demontaže adventskih kućica uistinu i izvršene, kao i razvod elektroinstalacija, Turistička zajednica grada Rijeke bila je dužna ispoštovati preuzetu ugovornu obvezu i platiti izvršene usluge.

Vezano za nove lokacije na Rijeka Adventu, prije svega, važno je naglasiti da se za svaku lokaciju ponajprije mora utvrditi postoje li za istu uopće tehnički preduvjeti (priključci, adekvatnost lokacije za postavu ugostiteljskih sadržaja, blizina ostalim sadržajima).

Grad Rijeka kontinuirano promišlja o različitim mogućnostima i lokacijama na kojima se mogu ponuditi određeni sadržaji pa tako vezano i za Rijeka Advent te će se, kao i svake godine, razmotriti ima li interesa za organizaciju događaja i na drugim lokacijama.

Vezano za period objave natječaja, podsjećam da je ključni razlog tome što je Grad Rijeka ove godine preuzeo Rijeka Advent prema konceptu davanja na korištenje površine javne namjene za organizaciju Adventa, uzimajući u obzir navode i stav Turističke zajednice grada Rijeke, o nalazu revizije prema kojem Turistička zajednica, više nije bila u mogućnosti baviti se ovom (gospodarskom) djelatnosti.

Naime, prilikom izrade izmjena Odluke još u travnju 2023. godine, predložen je koncept da se javna površina preda Turističkoj zajednici bez naknade, radi organizacije Rijeka Adventa. S obzirom da je u međuvremenu dostavljen i spomenuti stav Turističke zajednice, u najkraćem mogućem roku je predložen koncept na način kako je i usvojen Odlukom o  izmjenama i dopunama Odluke o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja.

Odluka je, ponavljam, sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama morala proći savjetovanje sa zainteresiranom javnosti u trajanju od 30 dana (od 4. kolovoza do 3. rujna 2023. godine) te je donošenje Odluke predloženo Gradskom vijeću na prvoj sjednici nakon provedenog savjetovanja. Odluka je stupila na snagu dana 12. listopada 2023. godine, a već 16. listopada 2023. godine imenovano je Povjerenstvo za provođenje natječaja za dodjelu površina javne namjene za organizaciju manifestacija u povodu božićnih blagdana.

Razvidno je stoga, da je Povjerenstvo u vrlo kratkom roku, od svega 10-ak dana, pripremilo tekst natječaja.  U idućoj godini, prilikom organiziranja natječaja za dodjelu površina javne namjene za organizaciju manifestacija u povodu božićnih blagdana, sukladno Odluci već postoje osnovne pretpostavke da je Odluka donesena i da je na snazi pa slijedom navedenog nema zapreke da se sa razmatranjem i analizom uvjeta natječaja započne već početkom sljedeće godine.

Što se tiče odgovornosti za razliku novaca, kao što je već istaknuto, Gradsko vijeće Grada Rijeke je, na sjednici održanoj dana 28. rujna 2023. godine, Odlukom o izmjenama i dopunama Odluke o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja, usvojilo koncept natječaja za postavljanje privremenih objekata za organiziranje manifestacija u povodu božićnih blagdana prema konceptu davanja na korištenje površine javne namjene. Kao i za svako korištenje površine javne namjene, početni iznos naknade za korištenje obračunat je sukladno Odluci koju je donijelo Gradsko vijeće Grada Rijeke, odnosno sukladno odredbi članka 29. stavak 1. podstavak 3. Odluke. Javni natječaj, objavljen je u skladu s odredbama navedene Odluke.

Vezano za kompetencije članova Povjerenstva za provođenje javnog natječaja za dodjelu površina javne namjene za organiziranje manifestacija u povodu božićnih blagdana, sastav Povjerenstva, utvrđen je člankom 9. Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja. Prema navedenoj Odluci koju je donijelo Gradsko vijeće Grada Rijeke na sjednici održanoj dana 28. rujna 2023. godine Povjerenstvo čini sedam članova te isti broj zamjenika:

  • dva člana iz Upravnog odjela za urbanizam, prostorno uređenje i graditeljstvo,
  • jedan član iz Upravnog odjela za poslove gradonačelnika, Gradskog vijeća i mjesnu samoupravu,
  • jedan član iz Upravnog odjela za odgoj, obrazovanje, kulturu sport i mlade,
  • jedan član iz Upravnog odjela za komunalni sustav i promet,
  • jedan član iz Upravnog odjela za gospodarstvo, razvoj, ekologiju i europske projekte i
  • jedan član iz Turističke zajednice Grada Rijeke.

Rad Povjerenstva, također je definiran člankom 9. spomenute Odluke Gradskog vijeća Grada Rijeke.

Vezano uz točan iznos naknade za 2023. godinu, početni iznos naknade za korištenje definiran je sukladno odredbi članka 29. stavak 1. podstavak 3. Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja koju je donijelo Gradsko vijeće Grada Rijeke na sjednici održanoj dana 28. rujna 2023. godine.

Ista je obračunata prema maksimalnom zauzeću sadržajima na pojedinoj lokaciji (za površinu do 100 m2 iznosi 4,00 eur/m2 dnevno, a za površinu više od 100 m2 iznosi 3,00 eur/m2 dnevno). Sukladno uvjetima javnog natječaja naknada za korištenje za pojedinu lokaciju utvrđuje se primjenom početne cijene po m2 na ukupnu površinu koja će se koristiti, a što je definirano ponudom  te je ukupan iznos 37.865 eura.

Na koncu, a vezano za posljednje postavljeno pitanje člana Gradskoga vijeća, vjerujem da smo svi imali prilike vidjeti kako se manifestacije, uključujući i one adventske, organiziraju u drugim gradovima, no isto tako, moramo na pritom imati na umu činjenicu kako zakonska ograničenja, odredbe ili načini provođenja javnih natječaja za zakup javnih površina nisu istovjetni u svakoj zemlji, stoga je u tom kontekstu, na ovo pitanje, suvišno i odgovarati. Grad Rijeka je ovogodišnji Advent, ponovit ću, organizirao temeljem Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o korištenju površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu  privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja koju je donijelo Gradsko vijeće Grada Rijeke na sjednici održanoj dana 28. rujna 2023. godine, stoga se isto pitanje može uputiti i članu Gradskoga vijeća, koji je, jednako kao i sva zainteresirana javnost, imao prilike iznijeti svoje primjedbe i prijedloge, tijekom trajanja savjetovanja sa zainteresiranom javnosti.

S poštovanjem,
Gradonačelnik

Marko Filipović