Poštovani gradonačelniče,

molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21) odgovorite na pitanje: planira li Grad Rijeka nešto poduzeti ne bi li se unaprijedilo održavanje javnih zelenih površina, a time i preventivno djelovalo na zaštitu kućnih ljubimaca, ponajprije pasa?

Poznato je da Program održavanja komunalne infrastrukture u 2022. godini predviđa 21.797.000 kn u svrhu održavanja javnih zelenih površina, a to uključuje „hortikulturne i građevinske radove održavanja parkova i ostalih javnih zelenih površina te održavanje postojećih i nabavku novih klupa i dječjih sprava, izradu projektne dokumentacije, uređenje dječjih igrališta, sanaciju potpornih zidova uz dječja igrališta, parkove i javne zelene površine, postavu antistres podloge na dječjim igralištima te komunalne prioritete po mjesnim odborima u sklopu ove komunalne djelatnosti sukladno Planu  raspodjele sredstava za komunalne prioritete na području mjesnih odbora“ (https://sn.rijeka.hr/2021/12/program-odrzavanja-komunalne-infrastrukture-u-2022-godini/).

Ovo se pitanje upućuje s obzirom da nemali broj sugrađana iskazuje nezadovoljstvo održavanjem javnih zelenih površina tvrdeći da je ono nedostatno ili neprimjereno (slika pritužbe u privitku). Također, građani se žale i da su zbog izostanka košnje ili zbog neuklanjanja odstranjenog zelenila nakon košnje, kućni ljubimci izloženi dodatnom ozljeđivanju (slike ozljeđivanja i očitovanje jedne veterinarske ambulante u privitku). I na kraju, građani ukazuju na zapuštene parcele ili šikare u gradskom vlasništvu koje bi u dogovoru s Gradom ili mjesnim odborima mogle biti prenamijenjene u lokalne povrtnjake ili mjesta rekreacije i socijalne komunikacije susjedstva. Iz svega navedenog, važno je znati što Grad planira poduzeti vezano uz održavanje javnih površina s obzirom da su evidentno potrebni pomaci na kvantitativnoj i kvalitativnoj razini.

Unaprijed zahvaljujem,
Maša Magzan
nezavisna vijećnica

Odgovor

Kao što i sami navodite, Programom održavanja komunalne infrastrukture planiran je određeni iznos za hortikulturne i građevinske radove održavanja parkova i ostalih javnih zelenih površina te održavanje postojećih i nabavku novih klupa i dječjih sprava, izradu projektne dokumentacije, uređenje dječjih igrališta, sanaciju potpornih zidova uz dječja igrališta, parkove i javne zelene površine, postavu antistres podloge na dječjim igralištima te komunalne prioritete po mjesnim odborima u sklopu ove komunalne djelatnosti sukladno Planu  raspodjele sredstava za komunalne prioritete na području mjesnih odbora. Isto tako, za svaku kalendarsku godinu donosi se Plan raspodjele sredstava za komunalne prioritete na području mjesnih odbora kojim se utvrđuje opis i opseg radova i financijska sredstva potrebna za ostvarivanje Plana. U ovogodišnjem Proračunu nije bilo moguće osigurati više sredstava za ove namjene, odnosno za čišćenje i košnju javnih površina zbog potreba ostalih projekata i programa te već unaprijed određenih prioriteta.

Za ostvarivanje malih komunalnih akcija (komunalni prioriteti) u proračunu Grada osiguravaju se sredstva u visini 80% ostvarenih sredstava komunalne naknade za stambeni i garažni prostor na području mjesnih odbora u prethodnoj godini. U postupku koji prethodi donošenju plana raspodjele sredstava za komunalne prioritete na području mjesnih odbora svi mjesni odbori dostavljaju svoje prijedloge zahvata za uvrštavanje u Prijedlog plana prioriteta u održavanju objekata i uređaja komunalne infrastrukture na području mjesnih odbora.

Vijeće mjesnih odbora utvrđuje probleme i potrebe građana na svom području i prioritete njihovog rješavanja. Rješava ih uz pomoć radnih tijela odbora, uz pomoć udruga, komunalnih društava, nadležnih odjela gradske uprave, drugih  pravnih subjekata i građana. Putem vijeća mjesnih odbora građani mogu pokretati inicijative za uređenje pojedinih objekata i uređaja komunalne infrastrukture, pokretati i utjecati na problematiku rješavanja komunalnog nereda u svom okruženju, pokretati i utjecati na saniranje oštećenih komunalnih objekata, tražiti pomoć i posredovanje vijeća mjesnog odbora u slučaju otežanog odvoza smeća, potrebi povećanja kontejnera za glomazno smeće i sl., inicirati potrebu o određenim sadržajima iz područja kulture, inicirati potrebu o određenim sadržajima iz područja brige o djeci, inicirati akcije čišćenja i uređenja okoliša te akcije natjecanja za najljepše uređen balkon, prozor, okućnicu, ulicu, eko vrt kao i predlagati određena predavanja i sl.

Sukladno navedenom, svakako smatramo dobrodošlom inicijativu koju bi građani pokrenuli putem vijeća mjesnog odbora vezano za održavanje javnih površina u smislu prenamjene istih, ukoliko postoje uvjeti, u lokalne povrtnjake i mjesta rekreacije i socijalne komunikacije susjedstva, s ciljem zaštite kućnih ljubimaca, ponajprije pasa.

Što se tiče košnje javnih zelenih površina, Zakonom o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“ broj 68/18, 110/18 i 32/20) propisano je da komunalne djelatnosti može, između ostalog obavljati trgovačko društvo u kojemu jedinica lokalne samouprave odnosno više jedinica lokalne samouprave, u slučaju zajedničke organizacije obavljanja komunalne djelatnosti, ima sve dionice odnosno udjele. Odredbom članka 48. stavka 2. toga Zakona, propisano je da predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave odlukom određuje komunalne djelatnosti koje se na njezinu području mogu obavljati na temelju ugovora, a koje se financiraju isključivo iz njezina proračuna.

Sukladno navedenom, Gradsko vijeće Grada Rijeke je donijelo Odluku o određivanju komunalnih djelatnosti koje se obavljaju na temelju ugovora („Službene novine Grada Rijeke“ broj 14/18 i 4/19). Navedenom Odlukom su propisane komunalne djelatnosti koje se obavljaju na temelju pisanog ugovora, a to su:

  • održavanje javnih površina na kojima nije dopušten promet motornim vozilima,
  • održavanje javnih zelenih površina,
  • održavanje građevina, uređaja i predmeta javne namjene,
  • održavanje čistoće javnih površina,
  • održavanje javne rasvjete,
  • provođenje mjera obvezne preventivne dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije,
  • sakupljanja napuštenih i izgubljenih životinja te njihovo zbrinjavanje i usluge higijeničarske službe,
  • čišćenje mora,
  • održavanje građevina javne odvodnje oborinskih voda u dijelu koji se odnosi na čišćenje slivnika i rešetki oborinske odvodnje.

Također, a vezano uz košnju trave, s njom se, na javnim površinama započinje u trenutku kada trava krene s rastom. Faktori koji utječu na to su temperatura, dužina dana te oborine, ali i mikroklimatski uvjeti pojedine lokacije. Košnja trave koja još nije krenula s rastom, prema stajalištu stručnjaka, bila bi beskorisna, a ne bi usporila ni rast trave početkom vegetacije. Ukratko, takva praksa predstavljala bi neopravdano rasipanje resursa. Stoga se u košnju kreće u trenutku kada trava započinje rast, i to najprije u onim dijelovima grada gdje je taj rast značajno krenuo. U trenutku najjače vegetacije, neminovno je da se dogodi situacija da ima više dijelova grada s visokom travom nego dostupnih radnih grupa djelatnika KD Čistoća i podizvođača. Navedeno razdoblje ne traje dugo, budući da se za košnju angažiraju ne samo djelatnici KD Čistoća, nego i podizvođači te je košnja trenutno pri kraju, a cjelokupni tijek košnje vidljiv je i na tjednim planovima košnje koji se objavljuju na mrežnim stranicama KD Čistoća, pa je i na taj način moguće javno pratiti dinamiku rada.

Svakako želim istaknuti kako su posao košnje ovog proljeća ometali meteorološki uvjeti, koji su u kombinaciji količine oborina u travnju (116,6 mm) i naglašene suše s visokim temperaturama u svibnju pogodovali izrazito velikom dnevnom rastu trave i uopće raslinja. Sve je to prouzročilo otežanu košnju. U namjeri da se ista obavi u čim kraćem roku i što brže smanji obim nepokošenih površina, od strane Čistoće dodatno je angažirano više različitih podizvođača kao i uveden rad subotom.

U ovom trenutku pokošeno je oko 90% grada, a u ostalih 10% je košnja u tijeku, što bi značilo da je u nešto više od mjesec dana obavljena gotovo sva košnja u gradu što se i u velikim gradovima, pa čak i metropolama, smatra standardom i uobičajenom praksom.

Ujedno, na kraju ističem kako je Grad Rijeka, svjestan važnosti ovoga segmenta, pokrenuo aktivnosti na izradi novoga Proračuna, u kojem ćemo, sukladno očekivanim prihodima, ukoliko ne dođe do recesijskih ekonomskih pokazatelja, svakako planirati više sredstava za potrebe košnje i uređenja te održavanja javnih zelenih površina.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović