Članica Gradskog vijeća Tea Mičić Badurina je, temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila pitanje:

Poštovani,
molim da mi temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke odgovorite na vijećničko pitanje.

Od ove godine započinje individualizirani sustav prikupljanja komunalnog otpada novi sustav na području pet mjesnih odbora: MO Draga, MO Svilno, MO Pašac, MO Orehovica i MO Sveti Kuzam u siječnju, a od veljače u naredna 4 mjesna odbora i to u MO Srdoči, MO Pehlin, MO Grbci i MO Gornji Zamet.

Građani tih područja koji imaju kućne ljubimce (a takvih je puno), s pravom se pitaju na koji način će se organizirati bacanje psećeg izmeta kojeg odgovorni vlasnici vrećicom pokupe za svojim psom. Gdje će moći odložiti vrećicu s izmetom? Isto pitanje odnosi se i na šetače po kvartu koji nemaju gdje odložiti sitan otpad.

Naime, spremnici će biti pod ključem i naplaćuje se svako otvaranje istog, bez obzira na volumen bačenog otpada. Cijena otvaranja spremnika je 0,4 €. Jednostavnom računicom dođe se do troška od otprilike 60 € mjesečno, odnosno, 720 € godišnje, ako se za potrebe bacanja vrećice s psećim izmetom otvara spremnik.

U „Čistoći“ su ih savjetovali da pseći izmet bacaju u kantu za smeće koju imaju u stanu (?!).

Ukoliko se ne nađe neko praktično rješenje, bojim se da ovim načinom dolazimo do učinka koje će biti suprotan željenome, a to je da će građani, umjesto da uštede ovakvim sustavom prikupljanja otpada, biti dodatno financijski opterećeni, a nažalost, možemo očekivati i sve prljavije ulice jer će neki vlasnici prestati skupljati za svojim ljubimcem s obzirom da neće imati gdje (besplatno) baciti vrećicu s izmetom, a i sami prolaznici/šetači će sitniji otpad bacati po ulici.

Stoga se moje pitanje konkretno odnosi na postavljanje kvartovskih koševa za smeće (koji bi i nače trebali biti normalna pojava), a koji će poslužiti upravo u takve svrhe. Može li Grad postaviti određeni broj koševa na određene kvartovske punktove gdje će se moći odložiti sitan otpad?

Podizanje svijesti i kulture odlaganja otpada dugotrajan je proces te upravo zbog toga zahtijeva i prilagodbe u sklopu svoje implementacije.  Svakako bi bilo poželjno da se sustav revidira unutar određenih vremenskih razdoblja te da građani imaju mogućnost informirati se o svemu s obzirom da je još uvijek veći dio njih generalno neupućen.

S poštovanjem,
Tea Mičić Badurina

Odgovor

Za uvođenje svake nove prakse neophodno je određeno vrijeme prilagodbe, a to vrijedi r za individualni sustav gospodarenja otpadom. Svjesni smo toga da će tijekom tog procesa mnogi građani imati pitanja vezano uz implementaciju sustava te stoga apeliram na sve njih da se u slučaju bilo kakvih nedoumica, izravno obrate Čistoći.

U konkretnom slučaju, vezano za postavljeni upit, podsjećam kako je, prema važećoj Odluci o uvjetima i načinu držanja kućnih ljubimaca, načinu postupanja s napuštenim i izgubljenim životinjama te načinu postupanja s divljim životinjama pronađenim izvan prirodnog staništa, vlasnik kućnog ljubimca obvezan pri svakom izvođenju kućnog ljubimca na javnu površinu nositi pribor za čišćenje, točnije vrećice, papir, posudu i slično, te očistiti javnu površinu koju njegov kućni ljubimac onečisti na bilo koji način, posebice obavljanjem nužde. Obveza čišćenja javne površine koja je onečišćena obavljanjem nužde kućnog ljubimca predstavlja, ne samo osobnu odgovornost svakog vlasnika kućnog ljubimca prema okolišu, gradu i svojim sugrađanima, već i suprotno postupanje predstavlja prekršaj temeljem odredbi spomenute Odluke.

Javna usluga prikupljanja komunalnog otpada uključuje, uz ostalo, uslugu prikupljanja miješanog komunalnog otpada i to na lokaciji obračunskog mjesta korisnika usluge. S tim u vezi, u gradu Rijeci u tijeku je uspostava individualnog sustava gospodarenja komunalnim otpadom te su korisnicima koji za to imaju mogućnost u svojim okućnicama podijeljeni individualni spremnici za, između ostalog, miješani komunalni otpad. Korisnicima koju takvu mogućnost smještaja spremnika u okućnicu nemaju dodijeljeni su zajednički spremnici na površini javne namjene u kojima se, prema odredbama Odluke o načinu pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na području grada Rijeke koju je donijelo Gradsko vijeće Grada Rijeke, mjeri udio svakog korisnika u količini miješanog komunalnog otpada odloženog u odgovarajući spremnik. Kako bi se spriječilo neovlašteno odlaganje otpada u spremnike od strane osoba koji nisu korisnici konkretnog spremnika, isti se otvaraju isključivo ključem, odnosno karticom.

Ovakav sustav u skladu je s ciljevima predviđenima Zakonom o gospodarenju otpadom te korisnicima usluge omogućuje da brigom o okolišu, odnosno razvrstavanjem otpada koji proizvedu, ne samo pozitivno utječu na okoliš i osiguraju uredno i čisto okruženje, već su i u mogućnosti smanjiti svoje mjesečne račune za odvoz otpada.

Razumijem da vlasnici kućnih ljubimaca činjenicu da neće više biti u mogućnosti odložiti otpad u bilo koji spremnik za miješani komunalni otpad mogu ocijeniti kao manje praktičnu od dosadašnjeg rješenja. Međutim, kako je prethodno pojašnjeno, javna usluga uključuje uslugu prikupljanja miješanog komunalnog otpada na lokaciji obračunskog mjesta korisnika usluge, što znači da je samim Zakonom o gospodarenju otpadom predviđeno da korisnik odlaže miješani komunalni otpad upravo na svom obračunskom mjestu, a ne na drugim mjestima. Za razumjeti je i što korisnici zajedničkih spremnika na površini javne namjene imaju određene nedoumice, s obzirom da se svakim otvaranjem spremnika evidentira 30 litara odloženog miješanog komunalnog otpada. Međutim, postupanje sa izmetom kućnih ljubimaca u tim slučajevima istovjetno je kao i postupanje sa drugim vrstama miješanog komunalnog otpada neugodnog mirisa. Tako će svaki korisnik u odnosu na takav otpad neugodnog mirisa odlučiti smatra li svrsishodnijim da ga odmah odloži u spremnik za miješani komunalni otpad ili da se u stambenom prostoru, na balkonu, u zajedničkim prostorijama u zgradi ili sličnom, predvidi mjesto za zatvorene spremnike koji sprečavaju širenje neugodnih mirisa, a u koje bi mogao odlagati takav otpad do njegovog odlaganja u zajednički spremnik na površini javne namjene.

Što se pak tiče posebnih košarica za pseći izmet, takva mogućnost će se razmotriti u narednom razdoblju. Međutim, za istaknutije da nabava i održavanje takvih košarica, kao i njihovo redovito pražnjenje, podrazumijevaju značajne troškove koji se financiraju iz sredstava jedinice lokalne samouprave, odnosno iz sredstava prikupljenih od strane svih građana Grada Rijeke. Dakle, svakako treba uzeti u obzir da bi nabavom takvih košarica te njihovim održavanjem i pražnjenjem, troškovi zbrinjavanja izmeta kućnih ljubimaca bili preneseni na građane grada Rijeke koji kućne ljubimce uopće nemaju.
Dakle, kako je uvodno već naglašeno, za uvođenje svake nove prakse, neophodno je određeno vrijeme prilagodbe te stoga ljubazno molimo za razumijevanje i suradnju svih građana. Individualno prikupljanje otpada, iako kompliciranije od odlaganja svog otpada ujedan spremnik, predstavlja način na koji se smanjuje količina neiskoristivoga otpada, odnosno stvaraju se uvjeti za uspostavu kružnog gospodarstva te se dugoročno osigurava opstojnost planete i resursa nužnih za život. Naravno, u procesu uvođenja sustava redovito će se pratiti poteškoće koje se eventualno budu pojavljivale u praksi te će se po potrebi na njih i pravovaljano reagirati.

S poštovanjem
Gradonačelnik
Marko Filipović