Članica Gradskog vijeća Iva Rinčić je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila pitanje:

Cijenjeni gradonačelniče,

molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21), odgovorite na upit i zamolbu u nastavku.

Pitanje se odnosi na inicijativu koju redovito zaprimamo od strane brodara na području grada Rijeke, a koji apeliraju na sustavno rješavanje zbrinjavanja brodova tijekom zimskih mjeseci. Naime, na području Grada Rijeke djeluje državna Lučka uprava Rijeka, dok na području drugih gradova i općina PGŽ-a djeluju županijske lučke uprave koje su nadležne za komunalne vezove. U tim je županijskim lučkim upravama cijena veza za brodare značajno povoljnija što u nepovoljan položaj stavlja riječke brodare. Korištenje veza na teritoriju LU Rijeka nije samo bitno skuplje, nego i često nemoguće, zbog nedostatka mjesta ili volje da se mjesto pronađe. Moguće se rješenje nazire u osnivanju riječke županijske lučke uprave koja bi objedinila i stavila u korištenje neke od preostalih lokacija na teritoriju grada Rijeke, te sustavno radila na nedostatku komunalnih vezova u Rijeci. Brodari su se već obratili PGŽ-u, te dobili odgovor da „Grad Rijeka u svojoj prostorno-planskoj dokumentaciji treba odrediti luku otvorenu za javni promet županijskog i lokalnog značaja, te potom pokrenuti inicijativu za osnivanjem županijske lučke uprave u Primorsko-goranskoj županiji.“

Moje pitanje je stoga imate li u planu osnivati riječku Županijsku lučku upravu, i ukoliko da, kada? Ukoliko nemate, imate li plan na bilo koji drugi način osigurati konkurentsku ravnopravnost riječkih brodara sa svim ostalim brodarima u Hrvatskoj?

Unaprijed zahvaljujem
Iva Rinčić

Odgovor

Sukladno Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama Županijska skupština utvrđuje lučko područje za sve luke otvorene za javni promet županijskog i lokalnog značaja na svom području, u skladu s prostornim planom i uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske. Lučka uprava je dužna predložiti promjenu akta o lučkom području, ako to zahtijevaju razvojni, gospodarski, administrativni ili drugi razlozi.

Primorsko-goranska županija je u proljeće 1999. godine osnovala osam Županijskih lučkih uprava. Cilj osnivanja ŽLU bio je da se formiraju samostalne ustanove koje upravljaju svojim područjem na moru i kopnu, tj. da se bave upravljanjem, održavanjem, korištenjem i izgradnjom luka otvorenih za javni promet.

Sukladno programskim odrednicama, utemeljenim na Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama, na području PGŽ-a je Naredbom o razvrstaju luka otvorenih za javni promet na području Primorsko-goranske županije razvrstana 101 luka otvorena za javni promet županijskog i lokalnog značaja, od toga 27 luka županijskog značaja i 74 luke lokalnog značaja.
Vjerujem da ste upoznati s činjenicom da je trenutačno u tijeku donošenje Izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja grada Rijeke te Izmjena i dopuna Generalnog urbanističkog plana grada Rijeke, a jedan od ciljeva koji bi se trebao postići predloženim izmjenama i dopunama je utvrditi oblik i površinu luka posebne namjene, u skladu s propisima na kojima se zasniva koncesioniranje istih, odnosno izmijeniti oblik i površine luka posebne namjene.

Naime, u najavljene izmjene uključene su i provedene, u najvećoj mjeri po osnovi potreba Upravnog odjela za pomorstvo Primorsko-goranske županije, a s ciljem optimiziranja oblika i površine kopnenog i morskog dijela lučkoga područja u odnosu na maritimne i funkcionalne potrebe koncesionara i korisnika prostora s kojima lučka područja graniče. Stoga se kopneni dio razgraničava na način da se lučkom području pripaja prostor nužan za njegovo funkcioniranje, a preostali dio ostavlja kao javna površina namijenjena sportu i rekreaciju, odnosno uređenju plaža.

Međutim, iznimku čine prijedlozi promjene oblika luka nautičkoga turizma Brajdica i Škver/Akademija. U prvom slučaju, riječ je o prijedlogu kojim se želi omogućiti uspostava i izgradnja luke otvorene za javni promet (LOJP) Brajdica te u sklopu iste planirati izgradnju komunalnih vezova, radi čega se smanjuje površina luke nautičkog turizma Brajdica. U drugom slučaju predlaže se promjena kako bi se omogućilo korištenje najvrjednijih dijelova obale za rekreativne potrebe građana i izvedba kontinuirane trase obalne šetnice do platoa Preluk, južno od ceste, za koji je razrađen projekt uređenja. Konkretnu namjenu površina unutar područja LN-1/Škver/Akademija bit će moguće, međutim, dati jedino projektnim rješenjem iste.

U sklopu navedenih izmjena Prostornog plana uređenja grada Rijeke, područje luke nautičkoga turizma Brajdica smanjeno je približno na polovicu dosadašnjega i smješteno na istočnoj polovici istoga, dok je zapadni dio uključen u građevinsko područje naselja GP-7/Brajdica. Zbog toga se, izmjenama i dopunama Generalnog urbanističkoga plana, utvrđuje namjena opisane površine građevinskog područja naselja planira kao površina infrastrukturnih sustava državnog i županijskog značaja planske oznake IS-24, namijenjena izgradnji luke otvorene za javni promet (LOJP) županijskog značaja Brajdica.

Dakle, izgradnjom i prostornim razvojem spomenute luke bile bi stvorene dodatne površine za prihvat malih brodova, odnosno tranzitni vez, kao i rješavanje potreba za tzv. komunalnim vezom, tj. za privez plovila građana izvan sustava luka posebne namjene, a to su luke nautičkog turizma i sportske luke.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović