Članica Gradskog vijeća Maša Magzan je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila  pitanje:

Poštovani gradonačelniče,
molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21) odgovorite na pitanje postoji li planirano ulaganje u zelenu infrastrukturu i zaštitu drveća i zelenila u Rijeci?

Ovo pitanje postavljam s obzirom na brojne upite i negodovanje građana vezano uz neadekvatno orezivanje i sječu stabala u Rijeci, a posljednji primjer su uklonjena stabla na Pećinama, kao i odrezane krošnje na stoljetnim platanama u Krešimirovoj ulici. S obzirom na klimatske promjene i globalno zatopljivanje, brojni gradovi reagiraju i intenzivno ulažu u projekte ozelenjivanja kako bi ublažili visoke temperature i omogućili kvalitetniji život građana pa me zanima sljedeće:

  1. Koji je status primjene Studije zelene infrastrukture Grada Rijeke dovršene koncem 2020.?
  2. U toj studiji navodi se „izraziti potencijal za uspostavu i primjenu koncepta zelene infrastrukture“ pa me zanima koliko i kako je do sada iskorišteno „bogatstvo otvorenih zelenih prostora (47,40% prirodnih površina unutar Grada i 1,92% uređenih s javnom namjenom)“?
  3. U istoj studiji se navodi da „okosnica buduće mreže zelene infrastrukture leži u zaleđu grada i kanjonskim dragama koje prodiru u gusto urbano tkivo“ pa me zanima na koji način i kada se planira oživjeti vodotok Rječine i kanjona, posebice u njegovom donjem dijelu?
  4. Postoji li plan povezivanja ovog prirodnog zelenog pojasa sa gradskim parkovima, trgovima i javnim površinama?
  5. Planira li se prijava projekta „Zelena strana ulice“ putem Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost kojom je brojnim gradovima omogućeno saditi stabla, graditi urbane vrtove, ozeleniti nadstrešnice na stajalištima javnog prijevoza itd?
  6. Konačno, molim potvrdu da će stabla na Pećinama i u Krešimirovoj ulici biti zamijenjena novim sadnicama kao što je najavljeno?

Unaprijed zahvaljujem
doc.dr.sc. Maša Magzan
Nezavisna vijećnica

Odgovor

Studija zelene infrastrukture grada Rijeke, inicijalni je dokument, kojim je evidentiran i analiziran zeleni potencijal i rezervoar grada Rijeke, a ujedno je i početna točka u cjelokupnom procesu očuvanja, obnove i razvoja zelene infrastrukture grada te, kao takva, služi kao podloga za razvoj drugih prostorno – planskih dokumenata i projekata.

Početkom 2022. godine, pristupilo se izradi Strategije zelene urbane obnove čija je izrada pri kraju. U Strategiji je analiza zelene infrastrukture grada podignuta na višu razinu te produbljena kroz značajnije prostorne, gospodarske i ekološke aspekte te su identificirane snage, slabosti, prilike i prijetnje zelene infrastrukture grada. Rezultat detaljnog istraživanja i analiziranja su razne mjere i aktivnosti, potrebni pilot projekti te su stvoreni uvjeti za izradu Akcijskog plana. U planu je, u što skorijem mogućem roku, pokrenuti i izradu Akcijskog plana kojim bi se pristupilo rješavanju evidentiranih problema i potreba, značajno pridonijelo zaštiti, oporavku i razvoju te izradi plana realizacije pilot projekata.

Kanjon Rječine zaštićen je prostorno – planskom dokumentacijom, dakle evidentiran je kao zaštićeni krajolik. Od iznimnog je značaja sa ekološkog aspekta, jer osim utjecaja na kvalitetu zraka i smanjenje efekta toplinskih otoka, jedan je od značajnijih gradskih rezervoara biljnih i životinjskih staništa te ga kao takvog treba štititi i očuvati u prirodnom obliku. Gornji vodotok Rječine treba očuvati u njegovom izvornom obliku bez većih intervencija i građevinskih zahvata, dok su donji tokovi dijelom promijenjeni zbog sigurnosti. Zelene površine uz vodotok Rječine koje su dio kanjona, dostupne su javnosti te premrežene pješačkim stazama Riječkih šetnica i planinarskih puteva, a Strategijom se predlaže ispitati mogućnost uspostave dodatnih pješačkih, biciklističkih i trim staza. Također, predlaže se pokretanje pilot projekta, kojim bi se ispitala realizacija zelene promenade u industrijskom dijelu kanjona Rječine, čime bi se povezala i prezentirala vrijedna kulturna baština i omogućila implementacija većeg broja novih sadržaja, kao i uređenje i revitalizacija zone starih mlinova.

Vezano za pitanje o planu povezivanja ovog prirodnog zelenog pojasa sa gradskim parkovima, trgovima i javnim površinama, za istaknuti je kako je, zbog guste izgrađenosti i infrastrukturne premreženosti u centru grada, nemoguće realizirati veće zelene površine kojima bi se u kontinuitetu povezao zeleni pojas sa drugim javnim zelenim površinama. Poveznica između navedenih prostora dijelom je ostvarena kroz plavu infrastrukturu na potezu Rječina–Mrtvi kanal-obalni pojas te kroz mrežu drvoreda od Školjića, preko Fiumare i Šetališta A.K. Miošića i dalje prema istoku i zapadu te kroz ostale točkaste elemente zelene infrastrukture.

Iznimni prostor u centru grada je prostor Delte, gdje će se u budućnosti, realizacijom gradskog parka Delta i marine Porto Baroš, odnosno ACI Marine Rijeka, značajno promijeniti sadržaj postojećeg urbanog tkiva i implementirati potrebni elementi zelene infrastrukture te će se smanjiti kontrast između kanjona Rječine i užeg centra grada, ali i produbiti zeleni klin prema obalnom pojasu i starom gradu.

Grad Rijeka se, u lipnju ove godine, prijavio na Javni poziv za neposredno sufinanciranje provedbe mjera prilagodbe klimatskim promjenama u svrhu jačanja otpornosti urbanih sredina (JP ZO – 9/2023) sa dvije prijave:

  • Drvoredi u gradu Rijeci – ukupni iznos 213.750 eura za obnovu stabala u 10 gradskih drvoreda te
  • Parkovi u gradu Rijeci – ukupni iznos 162.500 eura za obnovu biljnog materijal u 5 gradskih parkova.

Rezultati Javnog poziva očekuju se tijekom ove jeseni.

Stabla uklonjena radi obavljanja radova na gradnji crkve u Ulici Janka Polić Kamova te obnovi vodovodne i kanalizacijske mreže u Krešimirovoj ulici, bit će posađena nakon završetka radova.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović